Friday, March 19, 2010

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΟΥ ΚΕΡΔΙΣΑΝ ΟΣΚΑΡ

Ο ελληνοαμερικάνος φωτογράφος και ντοκιμαντερίστας Louie Psihoyos έδωσε ελληνικό χρώμα στην φετινή Απονομή των Όσκαρ, κερδίζοντας το βραβείο Ντοκιμαντέρ για το «The Cove». Ποιοι, όμως, είναι οι άλλοι Έλληνες που έχουν διακριθεί στην ιστορία του θεσμού;


Ο Λούι Ψυχογιός, ο 53χρονος γιος ενός Έλληνα από τη Λακωνία, έχει υπάρξει φωτογράφος για το περιοδικό National Geographic, στο οποίο εργαζόταν για 17 χρόνια, ενώ δουλειές του έχουν δημοσιευτεί και σε διάφορα άλλα γνωστά περιοδικά, όπως τα New York Magazine, Smithsonian, Discover, GEO, Time, Newsweek και Sports Illustrated. Τα τελευταία χρόνια ασχολείται με την προστασία του πλανήτη και ειδικά των ωκεανών, ένα πάθος που τον οδήγησε στη δημιουργία του συγκλονιστικού ντοκιμαντέρ «The Cove», για τη σφαγή των δελφινιών στην Ιαπωνία, και στο πολυπόθητο Όσκαρ.


Κατίνα Παξινού – Όσκαρ Β’ Γυναικείου 1944 – «Για Ποιον Χτυπάει Η Καμπάνα»


Το φημισμένο δράμα του Sam Wood, «For Whom The Bell Tolls», μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη το αριστούργημα του Ernest Hemingway, με τους Gary Cooper και Ingrid Bergman ), και δίνει την ευκαιρία στην Κατίνα Παξινού να ξεδιπλώσει το τεράστιο ταλέντο της σ’ ένα δεύτερο , αλλά σημαντικό ρόλο, κερδίζοντας το αντίστοιχο βραβείο.




Μάνος Χατζιδάκις – Όσκαρ Τραγουδιού 1961 – «Ποτέ Την Κυριακή»


Η Μελίνα Μερκούρη σ’ ένα ρόλο που την απογειωσε, ο αγαπημένος της Jules Dassin στο πλευρό της, αλλά και στην καρέκλα του σκηνοθέτη, και ο μεγάλος Μάνος Χατζιδάκις σε κέφια, συνθέτοντας τη μουσική και τα τραγούδια της ταινίας, όπως τα «Παιδιά Του Πειραιά», που του χάρισαν το πολυπόθητο αγαλματάκι.




Βασίλης Φωτόπουλος – Όσκαρ Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης & Σκηνικών για Ασπρόμαυρη Ταινία 1965 – «Αλέξης Ζορμπάς»


Μπορεί η ταινία του Μιχάλη Κακογιάννη να έχει μείνει στη μνήμη των θεατών για τον διονυσιακό χορό του Anthony Quinn υπό τους ήχους του διάσημου θέματος του Μίκη Θεοδωράκη, άλλος όμως ήταν ο έλληνας συντελεστής της ταινίας που πήρε το χρυσό αγαλματάκι. Ο Βασίλης Φωτόπουλος παρέλαβε το Όσκαρ Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης και Σκηνικών (για ασπρόμαυρη παραγωγή, καθότι εκείνη την εποχή υπήρχε ακόμα διάκριση), κάνοντας το… οσκαρικό χατ-τρικ για τον «Ζορμπά», μαζί με την Lila Kedrova (Β’ Γυναικείου) και τον Walter Lassally (Ασπρόμαυρης Φωτογραφίας).




Βαγγέλης Παπαθανασίου – Όσκαρ Μουσικής 1981 – «Οι Δρόμοι Της Φωτιάς»


Υπεύθυνος για μερικά από τα πιο δημοφιλή μουσικά θέματα του κινηματογράφου («Blade Runner», «1492: Χριστόφορος Κολόμβος»), ο «δικός» μας Vangelis κερδισε το μοναδικό, μέχρι στιγμής, Όσκαρ της καριέρας του για ένα ακόμα μουσικό θέμα που έμελλε να μείνει στην Ιστορία.




Κώστας Γαβράς – Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου 1982 – «Ο Αγνοούμενος»


Με εφαλτήριο το ομότιτλο μυθιστόρημα του αμερικανού συγγραφέα Thomas Hauser, ο Κώστας Γαβράς υπογράφει μια από τις σημαντικότερες ταινίες της λαμπρής καριέρας του και κερδίζει το Όσκαρ Διασκευασμένου Σεναρίου, το μοναδικό που κέρδισε η ταινία.



Εκτός, όμως από τα κερδισμένα Όσκαρ, αρκετοί Έλληνες άφησαν το στίγμα τους στον θεσμό αποσπώντας πολύτιμες υποψηφιότητες: Η Μελίνα Μερκούρη (Α’ Γυναικείος) και η Ντένη Βαχλιώτη (Κοστούμια) το 1961 για το «Ποτέ Την Κυριακή», ο Μιχάλης Κακογιάννης το 1962 για την «Ηλέκτρα» (Ξένης Ταινίας) και το 1977 για την «Ιφιγένεια» (Ξένης Ταινίας), ο Βασίλης Γεωργιάδης το 1963 για τα «Κόκκινα Φανάρια» (Ξένη Ταινία) και το 1965 για το κλασικό «Το Χώμα Βάφτηκε Κόκκινο» (Ξένη Ταινία), και ο Κώστας Γαβράς το 1970 για το «Ζ» (Σκηνοθεσία, Διασκευασμένο Σενάριο).


Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι ο... «Έλληνας» Jules Dassin ήταν επίσης υποψήφιος για το σενάριο και τη σκηνοθεσία του «Ποτέ Την Κυριακή», ενώ το «Ζ» ήταν υποψήφιο και για Καλύτερη Ταινία (αλλά το βραβείο θα πήγαινε στους παραγωγούς Jacques Perrin και Ahmed Rachedi, σύμφωνα με τον κανονισμό).

No comments:

Post a Comment