Wednesday, April 11, 2018



























«ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ» ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3

Η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕMΕΣ συνεχίζουν το αφιέρωμά τους Γυναίκες και προβάλλουν τη Δευτέρα 16 Απριλίου στις 21:00 στην αίθουσα ΒΑΚΟΥΡΑ 1 (Ιωάννου Μιχαήλ 8, τηλ. 2310233665) το δράμα εποχής του Κεν Ράσελ Ερωτευμένες γυναίκες (Βρετανία, 1969, έγχρωμη, 131’). Παίζουν: Άλαν Μπέιτς, Όλιβερ Ριντ, Γκλέντα Τζάκσον, Τζένι Λίντεν. Οι θεατές παρακαλούνται να προσέλθουν από τις 20:50 όπου θα πραγματοποιηθεί ολιγόλεπτη παρουσίαση του βιβλίου The dark films.

Θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, ενώ στους θεατές θα διανεμηθεί έντυπη ανάλυση του Έβαν Πόπλστοουν. Στο τέλος της προβολής θα ακολουθήσει μακρά συζήτηση με το κοινό.

Το προς συζήτηση θέμα στο μάθημα για τον κινηματογράφο θα είναι: Το ερωτογραφικό σινεμά με την οπτική του Κεν Ράσελ.

Δυο αδερφές στη βικτωριανή Αγγλία κατορθώνουν να κατακτήσουν τους άντρες που επιθυμούν, αλλά η πορεία του έρωτά τους δεν προχωράει όσο ομαλά σχεδιάστηκε.

Η ανάλυση που θα διανεμηθεί είναι η ακόλουθη:

«Οι αδελφές Γκούντρουν (Γκλέντα Τζάκσον) και Ούρσουλα Μπράνγκουιν (Τζένι Λίντεν) ζουν μαζί στο Γιόρκσαιρ του μεσοπολέμου. Μια μέρα, ενώ παραβρίσκονται σε έναν πλούσιο γάμο, παρατηρούν δύο γοητευτικούς άντρες: Τον σχολικό επιθεωρητή Ρούπερτ (Άλαν Μπέιτς), που είναι ήδη δεσμευμένος, και τον Τζέραλντ (Όλιβερ Ριντ), ιδιοκτήτη ανθρακωρυχείου. Σύντομα ο μελαγχολικός και ευαίσθητος Ρούπερτ ερωτεύεται την Ούρσουλα, θέτοντας σε κρίση τον οικονομικά άνετο αλλά χωρίς πάθος γάμο του. Εν τω μεταξύ, η θαρραλέα Γκούντρουν χρησιμοποιεί τη θέλησή της για να αποπλανήσει και να εξημερώσει τον κτηνώδη Τζέραλντ. Ωστόσο, παρά το ότι κερδίζουν τους άντρες τους, η πορεία του έρωτά τους (ως συνήθως) δεν προχωράει όσο ομαλά σχεδιάστηκε.
Παρά το ότι οι Ερωτευμένες γυναίκες δεν είναι η καλύτερη ταινία του Κεν Ράσελ, είναι σίγουρα αυτή που τον ανέδειξε στον κινηματογραφικό χάρτη, γοητεύοντας την κριτική και ερεθίζοντας τη λογοκρισία. Είναι εύκολο να δούμε το γιατί. Ο Ράσελ αποβάλλει κάθε στοιχείο ξερής, διακριτικής ευλάβειας του κειμένου ώστε να το μετατρέψει σε πρωτογενή αισθητική εμπειρία που ερευνά τον σεξουαλικό έρωτα ως φυσική δύναμη. Η φύση περιγράφεται σε όλες τις μορφές της ως συμβολισμός και ως όχημα για να προχωρήσει η ιστορία. Η ανάμειξη χορού και ποίησης τη μετατρέπει σε παγανιστική ερωτική τελετή. […]
Οι ερμηνείες είναι υπέροχες. Οι σπουδαιότερες είναι η καταπληκτική ανάμειξη ελέγχου και αυθορμητισμού από την Γκλέντα Τζάκσον, καθορίζοντας τον χαρακτήρα της, και η αίσθηση της γυμνόστηθης ανδροπρέπειας από τον Όλιβερ Ριντ, που μετά βίας υποδηλώνει πόσο πραγματικά ευάλωτη είναι η προσωπικότητά του. Ο Άλαν Μπέιτς είναι ο πιο εκδηλωτικός και θεατρικός απ’όλους, ένας λίγο-πολύ μποέμ που θέλει να εκφράζεται και να εξελίσσεται. Η Τζένι Λίντεν είναι πιθανότατα η πιο αδύναμη (και σίγουρα η λιγότερο γνωστή) από τους τέσσερις πρωταγωνιστές, αλλά πείθει ως ιδιαίτερα εύθικτος και αφελώς ρομαντικός χαρακτήρας.
Παρά το ότι οι Ερωτευμένες γυναίκες σίγουρα δεν είναι τόσο σπουδαία ταινία όσο ισχυρίζονται κάποιοι - είναι υπερβολικά μεγάλη και ενίοτε φλύαρη -, η αίσθηση του ότι ο κινηματογράφος είναι μέσο μετάβασης και έκφρασης είναι αναμφισβήτητη.»

ΕΝΤΕΚΑ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ ΤΙΣ «ΕΡΩΤΕΥΜΕΝΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ»

Εξάλλου, 11 λόγοι για να μη χάσετε τις Ερωτευμένες γυναίκες είναι:

Για την εξαιρετική σκηνοθεσία του Κεν Ράσελ, που διαχειρίζεται το θέμα του με εξαιρετικές αφηγηματικές λύσεις.
Για την υποδειγματική διασκευή του μυθιστορήματος του Ντ. Χ. Λόρενς, που αποκτά εξαιρετικές οπτικές διαστάσεις.
Για τη δημιουργία εξαιρετικών δίπολων αντίθεσης με τους ήρωες.
Γιατί οι ρόλοι είναι ο ένας καλύτερος από τον άλλον.
Για τη σκηνή του χορού, που παραπέμπει σε παγανιστική τελετή.
Για την εξαιρετική ανάπλαση της εποχής σε επίπεδο χώρων, κοστουμιών και ντεκόρ.
Για την εκπληκτική φωτογραφία που μπαίνει στο κλίμα της υπόθεσης.
Γιατί την ταινία, πέραν του πρωτογενούς ερωτικού θέματος, την υποσκάπτει ένας υπόγειος ερωτισμός.
Γιατί χάρη και πάλι στην σκηνοθετική βιρτουοζιτέ, υπάρχει μια σωματική δυναμική στις σχέσεις των ηρώων: ακόμα και ο τρόπος που παλεύουν οι άντρες μετατρέπει την ταινία σε έναν κήπο οσμών και αγγιγμάτων.
Γιατί συνδέονται υποδειγματικά η ψυχανάλυση, ο φροϋδισμός και η σεξουαλικότητα.
Γιατί μέσω όλων αυτών των σχέσεων υπάρχει και μια κριτική στάση στον ηθικό πουριτανισμό της εποχής.


Υ.Γ. Τη Δευτέρα 23 Απριλίου στις 21:00 η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕΜΕΣ προβάλλουν στα πλαίσια του ίδιου αφιερώματος το αισθηματικό δράμα του Γούντι Άλεν Ερωτευμένες γυναίκες (1978).

No comments:

Post a Comment