Saturday, October 22, 2016

Σονάτες του πολέμου, βιώματα της προσφυγιάς
στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης  
Ο Ρώσος συνθέτης Σεργκέι Προκόφιεφ και η μνημειώδης σονάτα του για βιολί και πιάνο, την οποία δημιούργησε εν μέσω των ταραγμένων ετών του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, αποτελούν τον κορμό της συναυλίας μουσικής δωματίου που διοργανώνει το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης τη Δευτέρα 24 Οκτωβρίου.
Η Δανάη Παπαματθαίου – Μάτσκε (βιολί) και ο Ούβε Μάτσκε (πιάνο) θα παρουσιάσουν στις 9 μ.μ. (κτήριο Μ2, Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης) συνθέσεις γνωστών δημιουργών, το έργο των οποίων επηρεάστηκε από τη φρίκη της ένοπλης βίας ή εμπεριέχει βιώματα των ιδίων ως μεταναστών και προσφύγων.    
Η εκδήλωση εντάσσεται σε ιδιαίτερη θεματική ενότητα με τίτλο «Πόλεμος – Προσφυγιά ─ Μετανάστευση». Η ενότητα αυτή σχεδιάστηκε και προτείνεται στο κοινό σε συνέχεια των επιτυχημένων καλλιτεχνικών παρεμβάσεων του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης στα Κέντρα Υποδοχής Προσφύγων στα Διαβατά Θεσσαλονίκης και στη Νέα Καβάλα Κιλκίς τον Απρίλιο και τον Ιούλιο του τρέχοντος έτους, όπως επίσης και της μεγάλης συναυλίας αλληλεγγύης υπέρ των προσφύγων στην κεντρική αίθουσα του ΟΜΜΘ τον Ιούνιο 2016.
Από τη βία στην προσδοκία
Μέσω των έργων που θα παρουσιαστούν στις 24 Οκτωβρίου, εκφράζονται ή σχολιάζονται καταστάσεις και γεγονότα που ξεπηδούν από τη βία του πολέμου, τον ξεριζωμό των φυλών και την προσδοκία της νέας ζωής σε νέους, ειρηνικούς τόπους. Για την επίτευξη αυτών των στόχων οι δημιουργοί των παρουσιαζόμενων έργων αξιοποιούν διαφορετικά εκφραστικά μέσα σύνθεσης.
Έτσι, η «Εβραϊκή Μελωδία, έργο 33» (Nigun) του Γιόζεφ Ακρόν (Joseph Achron, 1886 ─ 1943), που γράφτηκε αμέσως μετά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο από μετανάστη συνθέτη, γίνεται η γέφυρα που οδηγεί στο έργο του «Baal Shem - Τρεις Σκηνές από την Εβραϊκή Ζωή» του Έρνεστ Μπλοκ (Ernest Bloch, 1880 ─ 1959),  μια αφηγηματικά βιωματική σύνθεση της περιπλανώμενης εβραϊκής ζωής. 
Η δραματικά φιλοσοφική και εξόχως σκοτεινή «Σονάτα για βιολί και πιάνο, Νο 1 σε φα μείζονα, έργο 80» του Σεργκέι Προκόφιεφ (Sergei Prokofiev, 1891 ─ 1953), γραμμένη μεταξύ των ετών 1938 και 1946, στον απόηχο της παγκόσμιας καταστροφής, αποτελεί τον συνδετήριο κρίκο για τη «Σονάτα για βιολί και πιάνο» του Έλληνα συνθέτη της διασποράς Μπόρις Παπαντόπουλο (Boris  Papandopulo, 1906 ─ 1991). Πρόκειται για σύνθεση με έντονα πολυπολιτισμικά στοιχεία, τα οποία παραπέμπουν στη συναδέλφωση των λαών της περιοχής των Βαλκανίων. 
1








Η Δανάη Παπαματθαίου - Μάτσκε ανήκει στην πολλά υποσχόμενη νέα γενιά των Ελλήνων βιολονιστών. Γεννημένη στην Αθήνα το 1988, έχει έως τώρα εμφανιστεί σε φεστιβάλ και ρεσιτάλ στη Γερμανία, την Ιταλία, την Ελβετία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως επίσης και στην Κίνα, συγκεντρώνοντας ενθουσιώδη σχόλια. Για τις εξαιρετικές επιδόσεις της έχει επανειλημμένως τιμηθεί με υποτροφίες από τους Συλλόγους των Φίλων της Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, το Κοινωφελές Ίδρυμα «Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης», τον οργανισμό «Deutsche Stiftung Musikleben» της Γερμανίας και το Κοινωφελές Ίδρυμα «Προποντίς». Σήμερα είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια στην Ανωτάτη Σχολή Μουσικής και Θεάτρου του Αμβούργου.
Ο Ούβε Μάτσκε, ο οποίος έχει γεννηθεί στη Γερμανία, ζει στην Ελλάδα από το 1987 και είναι καθηγητής στο Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Έχω δώσει πολυάριθμα ατομικά ρεσιτάλ σε μεγάλα μουσικά κέντρα, όπως στη Μόσχα, το Αμβούργο, το Μόναχο, το Βερολίνο, τη Λειψία, τη Δρέσδη  κ.ά. Ως σολίστας έχει συμπράξει με σημαντικές ορχήστρες ευρωπαϊκών χωρών, ενώ έχει συνεργαστεί με τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, όπως και με την Ορχήστρα  των Χρωμάτων. Ο Τύπος έχει εξάρει τον ιδιαίτερο προσωπικό τρόπο ερμηνείας του, που χαρακτηρίζεται από μεγάλη αισθαντικότητα και λαμπερή δεξιοτεχνία.

Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 10€ και 5€ (για μαθητές, φοιτητές και κατόχους κάρτας ανεργίας).

No comments:

Post a Comment