Μπορεί να τραγουδήσει κανείς τζαζ σε 9/8, στο ρυθμό του ζεϊμπέκικου; Η θεσσαλονικιά ερμηνεύτρια Εύη Σιαμαντά όχι μόνο το έκανε, αλλά μάγεψε και τις μεγάλες κυρίες της τζαζ από όλο τον κόσμο, που συμμετείχαν στο 5ο φεστιβάλ “Women in Jazz” στη Νέα Υόρκη.
Πρόκειται για ένα ετήσιο φεστιβάλ που διοργανώνεται κάθε χρόνο στο Dizzy’s club του Linkoln Center (που θεωρείται το πιο hot-spot για τους φίλους της τζαζ στη Νέα Υόρκη) και στο οποίο συμμετέχουν σπουδαίες ερμηνεύτριες της τζαζ από όλο τον κόσμο: Amina Figarova, Carmen Lundy Carmen Lundy, Karrin Allyson, Renee Rosnes, Elana James, Marian McPartland, Marlena Shaw, Sherrie Maricle, Valerie Capers. Ανάμεσά τους, για πρώτη φορά, και μια Ελληνίδα, η Εύη Σιαμαντά. “Είχαμε ήδη εμφανιστεί σε δυο συναυλίες στο Queens theater in the park. Ήταν μια υπέροχη εμπειρία. Οι Έλληνες της ομογένειας ήρθαν να ακούσουν τον θρύλο Μίμη Πλέσσα, ένα ‘δικό τους παιδί’, τον βιμπραφωνίστα Χρήστο Ραφαηλίδη και μια νέα τραγουδίστρια. Όταν άκουσαν τα γνωστά και αγαπημένα τραγούδια του Πλέσσα, με εντελώς διαφορετικό τρόπο, σε αρμονίες τζαζ ενθουσιάστηκαν”, λέει. Με τις μπαταρίες της γεμάτες θετική ενέργεια, ανέβηκε στη σκηνή του Linkoln Center. Όχι ότι δεν είχε τρακ, κάθε άλλο, αφού τώρα το κοινό δεν αποτελούνταν μόνο από έλληνες.
“Yπήρχε μια ιερή σιγή μέσα στο Dizzy’s, που λίγα δευτερόλεπτα αργότερα κατακλύστηκε από τις μελωδίες του Μίμη Πλέσσα, με τις τζαζ ενορχηστρώσεις του Χρήστου Ραφαηλίδη. Το feedback από τον κόσμο ήταν απίστευτο. Οι Έλληνες που βρίσκονταν στην αίθουσα σιγοτραγουδούσαν, γιατί βέβαια οι ρυθμοί παρέμεναν ελληνικοί, και οι ξένοι άκουγαν μια γνωστή μουσική γλώσσα αλλά την ίδια ώρα τελείως διαφορετική από ό,τι ήξεραν μέχρι τότε. Να ακούς ζεϊμπέκικο σε 9/8, με βιμπράφωνο, πιάνο και τζαζ αρμονίες είναι κάτι μοναδικό. Οι τραγουδίστριες της τζαζ που συμμετείχαν στο φεστιβάλ υποδέχτηκαν πολύ θετικά το καινούργιο άκουσμα!” λέει η ίδια με ενθουσιασμό. Με δύναμη από τη Νέα Υόρκη, και με ένα CD με τραγούδια του Μίμη Πλέσσα στη “φαρέτρα” της, η θεσσαλονικιά ερμηνεύτρια της τζαζ είναι έτοιμη για το επόμενο βήμα. Ο χειμώνας θα τη βρει στην Αθήνα, όπου θα κάνει μια σειρά από εμφανίσεις στο Bacarο, χωρίς όμως να αφήσει παραπονούμενο και το φανατικό κοινό της στη Θεσσαλονίκη. “Από εδώ θα ξεκινήσω τις συναυλίες και με το σχήμα μου θέλω να ταξιδέψω σε όλη την Ελλάδα. Ήδη ετοιμάζουμε κάποιες εμφανίσεις με τον Χρήστο Ραφαηλίδη σε όλη την Ελλάδα” λέει. Το ταξίδι είναι μέρος του ονείρου της. “Θέλω να ταξιδέψω με την μπάντα μου στα μεγάλα τζαζ φέστιβαλ του κόσμου… να ‘ταξιδέψω’ με τη μουσική μου όσους μπορούν να νιώσουν αυτήν τη μαγική, μη λεκτική γλώσσα” απαντά, όταν τη ρωτάμε για το μέλλον. Ένα προσωπικό CD είναι στα άμεσα σχέδιά της και θα περιλαμβάνει τραγούδια σε ελληνικό, αγγλικό, και γαλλικό στίχο.
Στα 18 της ήθελε να γίνει διερμηνέας. Στα διαλείμματα από το διάβασμα για τις πανελλαδικές πήγαινε στο Cotton Club, που ήταν κάτω από το σπίτι της. Ένα βράδυ έπιασε το μικρόφωνο και τραγούδησε το Summertime. Μπορεί να μην πέρασε στην πανεπιστημιακή σχολή διερμηνέων του Ιονίου Πανεπιστημίου, αλλά έκτοτε μεταφράζει συναισθήματα στην παγκόσμια γλώσσα της μουσικής. “Από την εφηβεία μου, χωρίς να ξέρω τζαζ, κάτι με πήγαινε προς τα εκεί. Με ενθουσίαζε η αρμονία της, η ελευθερία της. Άκουγα φυσικά την ποπ μουσική του ’80 αλλά ψαχνόμουν πολύ με την τζαζ: από την Aretha Franklin μέχρι την Carla Bley και την Olette Adams”. Μέχρι να κάνει το όνειρό της πραγματικότητα, πέρασε από την πραγματικότητα που αντιμετωπίζουν πολλοί καλλιτέχνες. “Έκανα πολλές θυσίες για τη μουσική που θέλω να υπηρετήσω. Έχω παραμελήσει αρκετές φορές το στόχο μου λόγω επιβίωσης. Οι πίστες ήταν πολύ καλό σχολείο, εκεί έμαθα να λειτουργώ επαγγελματικά”. Στα 28 της θυσίασε ένα πολύ καλό νυχτοκάματο και τα βρόντηξε. “ήθελα να φτιάξω το δικό μου καραβάκι, να το βάλω και κουπιά για να ξεκινήσω το ταξίδι για αυτά που αγαπάει η καρδιά μου”. ΣΟΦΙΑ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΟΥ
No comments:
Post a Comment