Saturday, May 18, 2019

Ροή εσόδων για τον σύγχρονο δημιουργόερμηνευτήμουσικό.
page1image857888
image link
Στα προηγούμενα άρθρα εξετάσαμε τις διαφορετικές χρήσεις και δραστηριότητες μέσω των οποίων οι δημιουργοί μπορούν να εξασφαλίσουν, άλλοτε συνεχιζόμενες (π.χ. απόδοση πνευματικών δικαιωμάτων από ΟΣΔ σε εξαμηνιαία βάση) και άλλοτε εφ’ άπαξ (π.χ. ως αποτέλεσμα μιας συμφωνίας για ένα συγκεκριμένο έργο), ροές εσόδων. Οι χρήσεις και δραστηριότητες που καλύψαμε στα προηγούμενα άρθρα τα οποία φιλοξενούνται στον δικτυακό τόπο της ΕΥΕΔ αφορούσαν:
α) Δικαιώματα από «μηχανική» αναπαραγωγή (Mechanical RoyalZes)
β) Δικαιώματα από δημόσια εκτέλεση (Public Performance RoyalZes)
γ) «Μηχανικά» δικαιώματα μέσω συνεχούς ροής (Streaming Mechanical RoyalZes)
δ) Αδειες συγχρονισμού (SynchronizaZon Licenses)
ε) Πωλήσεις μουσικών έργων που κυκλοφορούν σε μορφή παρτιτούρας (Sheet Music Sales)
στ) Απεικόνιση των στίχων των τραγουδιών (Lyric Display)
ζ) Ringtones
η) Σύνθεση πρωτότυπου έργου προς μετάδοση (Composing Original Works for Broadcast)
θ) Προκαταβολή από εκδότη (Publisher Advance)
Στο παρόν, τρίτο κατά σειρά, άρθρο και πριν προχωρήσουμε σε άλλα θέματα θα ολοκληρώσουμε την αναφορά μας στις διαφορετικές κατηγορίες ροής εσόδων για τους πνευματικούς δημιουργούς.
page1image1613008page1image1613216
Αντώνης Πλέσσας 2019 Linkedin profile
1/5
page1image1613424
Photo link
page1image1613632
Παραγγελίες πρωτότυπων έργων (Commissions)
Αφορά συνήθως την παραγγελία δημιουργίας ενός πρωτότυπου έργου (μουσικής ή λόγου) για μια συγκεκριμένη χρήση, ένα συγκεκριμένο γεγονός, μια εκδήλωση κτλ. Η παραγγελία γίνεται για λογαριασμό μιας ορχήστρας, ενός μουσικού συνόλου, ενός προσώπου ή κάποιας επιχειρηματικής οντότητας όπως για παράδειγμα μια εταιρία, ένα ίδρυμα, ένας φορέας, ένα μουσείο κτλ.. Ο δημιουργός αμείβεται για το έργο που του ανατέθηκε και εφόσον δεν εκχωρήσει καίρια δικαιώματα του, όπως για παράδειγμα τα μηχανικά και τα εκτελεστικά δικαιώματα για το συγκεκριμένο έργο θα έχει ροή εσόδων και τις διαφορετικές χρήσεις του (π.χ. πώληση υλικών φορέων, ψηφιακές πωλήσεις, δημόσια εκτέλεση κ.α.)
Προγράμματα βράβευσης δημιουργών (Songwriter Awards Programs)
Πέραν διαφόρων θεσμών όπως οι European Songwriters Awards, American SongwriZng Awards κ.α.
είθισται και οι αυτοδιαχειριζόμενοι από τα μέλη τους, οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης, να προσφέρουν στα μέλη τους αναγνώριση και χρηματικά βραβεία. Για την επιλογή εκείνων που θα βραβευτούν σχηματίζονται επιτροπές που στελεχώνονται από δημιουργούς και άλλες προσωπικότητες. Ορισμένα από τα κριτήρια για την υποβολή υποψηφιοτήτων από πλευράς των μελών του ΟΣΔ είναι τα ακόλουθα:
α) Το ύψος των εσόδων από πνευματικά δικαιώματα. Για παράδειγμα οι υποβάλλοντες υποψηφιότητα για το βραβείο δεν μπορούν να έχουν ετήσια έσοδα από πνευματικά δικαιώματα πέραν ενός ορίου το οποίο και ορίζεται από μια επιτροπή.
β) Η παρουσίαση και η μετάδοση των έργων τους σε μέσα τα οποία δεν λαμβάνονται υπόψη στη δειγματοληψία του ΟΣΔ προκειμένου για τις διανομές. γ) Η αναγνώριση της ποιότητας των έργων πέραν των κλασικών τρόπων μέτρησης μιας επιτυχίας όπως είθισται με αμιγώς εμπορικά κριτήρια.

Ενας εκ των οργανισμών που έχουν θεσμοθετήσει τέτοια βραβεία είναι η ASCAP στις ΗΠΑ, μέσω του θεσμού ΑSCAP PLUS.
Διακανονισμοί διαφορών (SeOlements)
Αφορά ροή εσόδων προερχόμενη από δικαστικές αποφάσεις ή διακανονισμούς για διαφορές μεταξύ των δημιουργών ή πληρεξουσίων τους με τρίτους για παραβιάσεις πνευματικής ιδιοκτησίας, ηθικού δικαιώματος ή άλλων συναφών θεμάτων (δισκογραφικές εταιρείες, εταιρίες διοργάνωσης συναυλιών, έντυπα, επιχειρηματικές οντότητες που κάνουν χρήση των μουσικών έργων κτλ.). Οι δημιουργοί που δικαιώνονται αποζημιώνονται άμεσα ή μέσω των φορέων που τους εκπροσώπησαν με βάση τις μεταξύ τους συμβάσεις.
page2image1623824page2image1624032
page2image901344
image link
page2image1624448
Αντώνης Πλέσσας 2019 Linkedin profile 2/5
page2image1624656
Δικαιούχοι πνευματικών δικαιωμάτων
Οι δικαιούχοι πνευματικών δικαιωμάτων είναι:
α) Οι δημιουργοί με οποιαδήποτε από τις ακόλουθες ιδιότητες:
Συνθέτης (C).
Στιχουργός (A).
Διασκευαστής μουσικής - Διασκευαστής στίχου. Στην κατηγορία αυτή των δικαιούχων εντάσσονται όσοι δημιουργούν παράγωγο έργο, πάντα με την εξασφάλιση της συγκατάθεσης των αρχικών δημιουργών και δικαιούχων λόγω του προσωπικού δεσμού τους με το πρωτότυπο έργο (Ηθικό δικαίωμα).
Η διασκευή ή τροποποίηση ενός πρωτότυπου ή προϋπάρχοντος έργου από πλευράς του διασκευαστή οφείλει να είναι εμφανής, να δημιουργείται δηλαδή μέσω της συνεισφοράς του ένα νέο έργο, το οποίο ως τέτοιο, έχει δική του πλέον προστασία. Ο διασκευαστής έχει πνευματικό δικαίωμα πάνω στη διασκευή, το δε ποσοστό συνιδιοκτησίας των πνευματικών δικαιωμάτων με τον / τους δημιουργούς του πρωτότυπου έργου καθορίζεται από την αρχή και πριν τη χρήση.
Διασκευαστές στίχων χαρακτηρίζονται αυτοί που γράφουν στίχους σε άλλη από την πρωτότυπη γλώσσα ενώ στην κατηγορία της διασκευής εντάσσονται και η προσαρμογή – μετατροπή των στίχων, η κριτική ή χιουμοριστική διασκευή τους κ.α. Αντίστοιχα διασκευαστές μουσικής θεωρούνται όσοι προβαίνουν σε remix κ.α.
β) Αλλοι δικαιούχοι πνευματικών δικαιωμάτων είναι οι κληρονόμοι, φυσικά ή νομικά πρόσωπα όπως για παράδειγμα η σύζυγος, ο υιός ή η κόρη θανόντος πνευματικού δημιουργού ή οι ιδιοκτήτες (π.χ. φυσικά ή νομικά πρόσωπα, που βάσει εκχώρησης, πώλησης ή δωρεάς, είναι δικαιούχοι των πνευματικών δικαιωμάτων των έργων ενός δημιουργού).
γ) Οι εκδότες (E) και οι υποεκδότες (SE). Λειτουργούν ως πληρεξούσιοι και διαχειριστές των δικαιωμάτων ενός δημιουργού ή άλλου δικαιούχου και εισπράττουν και διανέμουν χρήματα για λογαριασμό τους. Η αμοιβή για τις υπηρεσίες τους προσδιορίζεται ανάλογα με τη μορφή συνεργασίας τους (π.χ. full publishing

─ co publishing ─ administraZon). Αναλυτικές πληροφορίες για τον καθορισμό της έννοιας των διαφόρων δημιουργών δικαιούχων θα βρείτε εδώ.
page3image1622784
Αντώνης Πλέσσας 2019 Linkedin profile 3/5
page3image1622992
Σχεδιάγραμμα 1. Δικαιούχοι πνευματικών δικαιωμάτων
page4image1804288
Σχεδιάγραμμα 2. Οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης.
Το πλαίσιο λειτουργίας των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης και προστασίας καθώς και των ανεξάρτητων οντοτήτων διαχείρισης προβλέπεται στον ν. 4481/2017. Η διαχείριση και η προστασία των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας μπορεί να γίνει είτε σε ατομικό επίπεδο από τον κάθε δικαιούχο μεμονωμένα, είτε συλλογικά μέσα από τους Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης (ΟΣΔ).
Στην καθημερινή πρακτική και λόγω του ότι δικαιούχοι πνευματικών δικαιωμάτων σπάνια διαθέτουν το χρόνο, την υποδομή και την οικονομική δυνατότητα να αδειοδοτήσουν και εκμεταλλευτούν οι ίδιοι το έργο τους είθισται να αναθέτουν τη διαχείριση και προστασία του περιουσιακού τους δικαιώματος ή μέρους των περιουσιακών τους εξουσιών σε Οργανισμούς Συλλογικής Διαχείρισης.
Οι εθνικοί ΟΣΔ πέραν των
συμβάσεων ανάθεσης που
υπογράφουν με τα μέλη τους
υπογράφουν και με τους
αντίστοιχους ΟΣΔ άλλων χωρών
συμβάσεις αμοιβαίας
εκπροσώπησης. Οι δικαιούχοι
μπορεί να είναι μέλη ενός
οργανισμού συλλογικής διαχείρισης για όλο τον κόσμο ή μέλη του μόνο για την χώρα δραστηριοποίησής του και μέλη ενός άλλου ΟΣΔ για τον υπόλοιπο κόσμο.
Τα έσοδα των ΟΣΔ προέρχονται από τις αδειοδοτήσεις των εκπροσωπούμενων έργων των μελών τους και των έργων των μελών των ΟΣΔ που εκπροσωπούνται με συμβάσεις αμοιβαίας εκπροσώπησης. Για την χρήση των εκπροσωπούμενων έργων από πλευράς των ενδιαφερομένων χρηστών οι ΟΣΔ δημοσιεύουν αμοιβολόγια που καθορίζονται με απόφαση των Διοικητικών τους συμβουλίων (π.χ. αμοιβολόγιο δημόσιας εκτέλεσης, αμοιβολόγιο συναυλιών, επιγραμμικών χρήσεων κ.λπ.).
Αντώνης Πλέσσας 2019 Linkedin profile 4/5
page4image1804512page4image1628192page4image1628400
Για τα λειτουργικά τους έξοδα και τις υπηρεσίες τους οι οργανισμοί συλλογικής διαχείρισης παρακρατούν από τα μέλη τους μια ποσοστιαία προμήθεια. Περισσότερες πληροφορίες
Σχεδιάγραμμα 3: Ροή εσόδων από τη ραδιοφωνική μετάδοση των μουσικών έργων
Το παράδειγμα απεικονίζει τη ροή των εσόδων για τους δικαιούχους πνευματικών δικαιωμάτων, και συγκεκριμένα για έσοδα προερχόμενα από την αδειοδότηση ενός ΟΣΔ πνευματικών δικαιωμάτων σε ραδιοφωνικούς σταθμούς με σκοπό τη δημόσια εκτέλεση του εκπροσωπούμενου τοπικού και ξένου ρεπερτορίου. Ο ΟΣΔ κρατάει την προμήθεια που αναφέρεται στο αμοιβολόγιό του και αποδίδει το υπόλοιπο στους δικαιούχους. Στην περίπτωση που ο δημιουργός ή άλλος δικαιούχος έχει συμβληθεί με έναν εκδότη, τότε στη πορεία της ροής των εσόδων παρεμβάλλεται και η προμήθεια του εκδότη για τις υπηρεσίες του.
Σημείωση: Η αδειοδότηση από πλευράς των ΟΣΔ αφορά στο σύνολο του εκπροσωπούμενου ρεπερτορίου (Ελληνικού και ξένου) και επιτρέπει την εν λευκώ χρήση του από πλευράς του συμβαλλόμενου ραδιοφωνικού σταθμού (Blanket License).
page5image1592832page5image1793312page5image1599072
Αντώνης Πλέσσας 2019 Linkedin profile 5/5

No comments:

Post a Comment