Αρχαία Λυκόσουρα στο Λυκαίο Όρος

Άλλη μια σημαντική πρωτιά για την Ελλάδα, ιστορικής σημασίας για την

 Πελοπόννησο, αφού η πρώτη πόλη που χτίστηκε στον κόσμο βρίσκεται

 εκεί… Μια πόλη γεμάτη φως, η πρώτη που αντίκρυσε ο ήλιος, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Παυσανίας στα “Αρκαδικά”…

Η πρώτη πόλη που χτίστηκε στον κόσμο

Η αρχαία Λυκόσουρα θεωρείται η αρχαιότερη πόλη της Aρκαδίας 

(10.000 – 8.000 π.Χ.) και όπως αναφέρει και ο Παυσανίας στα “Aρκαδικά” ήταν

 η πρώτη που χτίστηκε στον κόσμο σε ηπειρωτική γη και σε νησιά, η πρώτη

 που αντίκρυσε ο ήλιος, αυτή που αποτέλεσε υπόδειγμα για τη δημιουργία άλλων

 πόλεων στη συνέχεια.

Αρχαία Λυκόσουρα η πρώτη πόλη στον κόσμο

Μαζί για το Παιδί - Πρόγραμμα σίτισης00:00
Ιδρύθηκε από τον Λυκάονα, που ήταν ο γενάρχης των Aρκάδων, και ήταν έδρα των βασιλιάδων της Aρκαδίας. Oι κάτοικοι έδωσαν τα πρώτα φώτα στους υπόλοιπους ανθρώπους για το πώς χτίζεται και οχυρώνεται μια πόλη.

Ιερή πόλη των Αρκάδων κατά την αρχαιότητα, ήταν μια πόλη γεμάτη φως, αφού βρίσκεται στο όρος Λύκαιο, που σημαίνει φωτεινό, και δεσπόζει στον πελοποννησιακό χώρο προσφέροντας μοναδική θέα.

Μεγάλη αρχαιολογική σημασία

Η Λυκόσουρα περιβαλλόταν από οχυρωτικό περίβολο, χτισμένο ισοδομικά ή πολυγωνικά, χωρίς ιδιαίτερη επιμέλεια, ενώ οι πολύ απόκρημνες πλαγιές της ήταν ανοχύρωτες. Ο λόφος με τα λείψανα αυτού του οχυρωτικού περιβόλου της αρχαίας Λυκόσουρας ήταν γνωστός ως “Παλιόκαστρο της Στάλας”.

Ήταν ονομαστή για το ιερό της Δέσποινας, κόρης του Ποσειδώνα και της Δήμητρας. Ηταν ναός του 4ου π.Χ. αιώνα, δωρικού ρυθμού με πρόναο και σηκό. Σ’ αυτόν υπήρχε ένα κολοσσιαίο άγαλμα του Δαμοφώντα του Μεσσήνιου, σύμπλεγμα της Δήμητρας, της Δέσποινας, της Άρτεμης και του Άνυτου, κομμάτια του οποίου υπάρχουν σήμερα στο Μουσείο της Λυκόσουρας, ενώ η βάση του αγάλματος διατηρείται στο εσωτερικό του ναού. 

- Advertisement -
Ancient temple of Despoina at Lykosura

Μια αρχαία πόλη που δεν…την έχει αγγίξει ο χρόνος

Εκτός απ’ αυτόν το ναό, υπήρχαν και ναοί της Aθηνάς, του Πάνα, καθώς και άλλα οικοδομήματα (κρήνες, δεξαμενή νερού, μακρά στοά, Μέγαρο), όπως φάνηκε στις ανασκαφές που έκανε η Αρχαιολογική Εταιρεία.

Ο αρχαιολογικός χώρος της αρχαίας Λυκόσουρας βρίσκεται στο νοτιοδυτικό τμήμα της Αρκαδίας, στην ανατολική πλευρά του Λυκαίου όρους, μέσα σε καταπράσινο και ειδυλλιακό περιβάλλον. Απέχει 49 χλμ. από Τρίπολη και 12 χλμ. από την Μεγαλόπολη.

Αρχαία Λυκόσουρα στην Πελοπόννησο η αρχαιότερη πόλη στον κόσμο

Περιλαμβάνει ναό, περίβολο, το “μέγαρο”, μεγάλη στοά, υπολείμματα Λουτρών και τους βωμούς της Δέσποινας, της Δήμητρας και της Μεγάλης Μητρός. Τα σωζόμενα ερείπια είναι του 2ου αι. π.Χ. 

Στον αρχαιολογικό χώρο υπάρχει το μέγαρο της Δέσποινας, ένα ναόμορφο οικοδόμημα-βωμός, ήταν ένας ιερός χώρος όπου γίνονταν τελετουργίες και μυστηριακές θυσίες. Μέσα στον αρχαιολογικό χώρο βρίσκεται το Αρχαιολογικό Μουσείο Λυκόσουρας. Οι ανασκαφές έγιναν το 1903 από την Αρχαιολογική Εταιρεία.

Στην Ελλάδα βρίσκεται επίσης και το αρχαιότερο γεφύρι της Ευρώπης που χρησιμοποιείται ως σήμερα!

Δεκαπέντε χιλιόμετρα νότια της Σπάρτης, κοντά στους πρόποδες του Ταϋγέτου, βρίσκεται ο Ξηρόκαμπος, μια πανέμορφη κωμόπολη «πνιγμένη στο πράσινο».

- Advertisement -
το αρχαιότερο γεφύρι της Ευρώπης

Στην έξοδο του φαραγγιού του Ανακώλου, του οποίου ρέει ο ποταμός Ερασίνος (Ρασίνα), ο επισκέπτης μένει έκθαμβος στο αντίκρισμα του γεφυριού που ενώνει τις 2 όχθες. Πρόκειται για ένα ανεπανάληπτης πραγματικά δομικής κατασκευής γεφύρι ηλικίας 2.000 χρόνων που χρησιμοποιείται κανονικότατα ως σήμερα, πάνω από τον αρχαίο δρόμο Σπάρτης-Καρδαμύλης.

Λέγεται πως είναι το αρχαιότερο σε λειτουργία γεφύρι της Ευρώπης! Έχει κτιστεί από τους Σπαρτιάτες, την εποχή που ο Αύγουστος (τέλη 1ου π.χ. αιώνα) τους παραχώρησε την Καρδαμύλη ως επίνειο…

Ονομάστηκε από τους χριστιανούς «Ελληνικό» ή «Ελληνιστικό», έργο δηλαδή των αρχαίων Ελλήνων και από τους κατοίκους της γύρω περιοχής «Καμάρα».

Ο λαός το συνδύασε με την φυγή προς την Τροία της ωραίας Ελένης και την εμφάνιση τη νύχτα του φαντάσματος της γυναίκας του πρωτομάστορα, η οποία θυσιάστηκε για να θεμελιωθεί το γεφύρι… Η άψογη μηχανική του δεν αλλοιώνεται από τις υποστηρικτικές κατασκευές που έχουν γίνει στο πέρασμα των αιώνων, ιδίως στο αριστερό τμήμα του κατά τον 17ο αιώνα.