Wednesday, October 16, 2019

«ΒΑΘΙΑ ΝΕΡΑ»
ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 21 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
ΣΕ ΠΡΩΤΗ ΠΡΟΒΟΛΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ3 
Την ταινία «Βαθιά νερά»(Eaux profondes, έγχρωμη, Γαλλία 1981, διάρκεια 94´) του σπουδαίου Γάλλου δημιουργού Μισέλ Ντεβίλ  παρουσιάζουν σε πρώτη προβολή τη Δευτέρα, 21 Οκτωβρίου, στις 21:00 στο σινέ ΒΑΚΟΥΡΑ (Ιωάννου Μιχαήλ αρ. 8, τηλ. 2310233665), η κινηματογραφική λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ3 και το ΚΕΜΕΣ στο πλαίσιο του αφιερώματος «Περί ηθικής». Το σενάριο της ταινίας υπογράφουν οι Κρίστοφερ Φρανκ, Φλοράνς Ντελέ και Μισέλ Ντεβίλ από το μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Deep water». Παίζουν οι Ιζαμπέλ Ιπέρ, Ζαν Λουί Τρεντινιάν, Σαντρίν Κλιάγιτς.
Η ιστορία περιστρέφεται γύρω από ένα πολύ πλούσιο παντρεμένο ζευγάρι  με δεκάχρονη  κόρη, όπου η σύζυγος επιδίδεται συνεχώς σε ολιγοήμερες εξωσυζυγικές σχέσεις με άντρες που γνωρίζει και ο σύζυγος. Η αιχμηρή πένα της Χάισμιθ και η νουβέλ βαγκ ματιά του σπουδαίου Μισέλ Ντεβίλ οδηγούν σε ένα αργό, ατμοσφαιρικό, σχεδόν υπνωτικό θρίλερ με κλιμακούμενη ένταση και σπουδαίους ρόλους.
Την ταινία θα προλογίσει ο Αλέξης Δερμεντζόγλου, έντυπη κριτική του οποίου θα διανεμηθεί στο κοινό, ενώ το προς συζήτηση θέμα με το τέλος της προβολής θα είναι: Το γαλλικό σινεμά σχολιάζει την αστική ηθική.
Η κριτική που θα διανεμηθεί  είναι η ακόλουθη:
«Ο Βίκτορ (εργοστασιάρχης) και η κομψή γυναίκα του Μέλανι,  μαζί με το δεκάχρονο κοριτσάκι τους διάγουν τη μεγαλοαστική ζωή τους σε μια πολυτελή έπαυλη. Εκείνος ασχολείται τις ελεύθερες ώρες του με την επιμελή καλλιέργεια σαλιγκαριών και παίζει ηλεκτρονικό σκάκι. Εκείνη κάνει ευκαιριακές γνωριμίες με διάφορους άνδρες, τους φέρνει στο σπίτι και σε τρεις ως πέντε ημέρες αλλάζει σχέση. Οι φίλοι τους παρακολουθούν  με έκπληξη και απορία. Μια ημέρα η Μέλανι κατηγορεί το σύζυγό της ότι σκότωσε σε μια πισίνα έναν περιστασιακό φίλο της, σκηνοθετώντας το φόνο του ως αυτοκτονία. Στη συνέχεια θα γνωρίσει κάποιον άλλο άνδρα…
Το μεγάλο ταλέντο του γαλλικού σινεμά, ουσιαστικά παιδί της νουβέλ βαγκ, ο Μισέλ Ντεβίλ σκηνοθετεί με χειρουργική ακρίβεια μια ελεύθερη επανεγγραφή της «Άπιστης γυναίκας» υπερβαίνοντας τελικά τον Σαμπρόλ. Μετατρέπει την ταινία του σε μια δηλητηριασμένη αλληγορία για το γάμο, τη συμβίωση, το μίσος μεταξύ συζύγων.
Όλη η ταινία του λειτουργεί  ως μια εγκεφαλική παρτίδα σκάκι, όπου η νοσηρότητα από την πένα της Χάισμιθ ποτίζει τα πάντα μ’ ένα τεχνητό, ψυχρό και αποστασιοποιημένο στιλ. Παρακολουθούμε ουσιαστικά  ένα αποστειρωμένο πείραμα που καταλήγει στην αποδέσμευση μιας τεράστιας ποσότητας  ψυχολογικής αστάθειας.
Η καλλίγραμμη, σχεδόν υπνωτισμένη, Ιπέρ λειτουργεί ως μια βραδυφλεγής κινούμενη βόμβα και ο Τρεντινιάν εκφράζει την τελειότητα μιας ύπουλης ψυχραιμίας και οργανωτικότητας. Η άψογη φωτογραφία απομονώνει  τα κόκκινα ενδύματα της Ιπέρ, που σηματοδοτεί  και ένα κατεψυγμένο πάθος. Το συναίσθημα απουσιάζει  παντελώς και οι κινήσεις των προσώπων θυμίζουν μαριονέτες. Το μοναδικό που έχει απομείνει είναι ο φόβος, η εξάρτηση από την ευμάρεια, το σταθερά νοσηρό αλλά και σίγουρο.
Κοντά στις προβληματικές των Φερέρι, Μπέργκμαν, Μπλιέ, Σαμπρόλ, ο Ντεβίλ  κάνει τη διαφορά χτίζοντας ένα ζοφερό, κλειστό σύμπαν, χωρίς καμιά διαφυγή».

Ταινίες που πλησιάζουν  την αισθητική και την ιδεολογία του «Βαθιά νερά» είναι: «Το λυσσασμένο πρόβατο» και « Ο θάνατος σ΄έναν γαλλικό κήπο» του Μισέλ Ντεβίλ, «Λίγο πριν νυχτώσει», «Ο κόκκινος γάμος», «Η άπιστη γυναίκα» του Κλοντ Σαμπρόλ, «Μια παντρεμένη γυναίκα» και «Ζούσε τη ζωή της» του Ζαν Λικ Γκοντάρ, «Η ωραία της ημέρας», «Ο εξολοθρευτής άγγελος, «Η διακριτική γοητεία της μπουρζουαζίας» του Λουίς Μπουνιουέλ , «Απαλό δέρμα», «Η γυναίκα της διπλανής πόρτας», « Ζιλ και Τζιμ» του Φρανσουά Τριφό, «Το μαχαίρι στο νερό», «Η νύχτα των δολοφόνων» του Ρόμαν  Πολάνσκι, «Η γυναίκα και ο διάβολος» του Μπράιαν  Χάτον, «Στον ανεμοστρόβιλο των παθών» του Τζακ Κλέιτον, «Λίγες μέρες μαζί μου», «Τα γεγονότα της ζωής», «Μια καρδιά το χειμώνα» του Κλοντ Σοτέ.
Την επόμενη Δευτέρα,28 Οκτωβρίου, θα προβληθεί το οσκαρικό  αριστούργημα «Η ιστορία ενός εγκλήματος» του Νόρμαν Τζούισον. 

Για οποιαδήποτε επικαιροποιημένη πληροφορία σχετικά με τις ταινίες, τους συντελεστές και το πρόγραμμα, ανατρέχετε στο kemes facebook  ή στο kemes.wordpress.com

No comments:

Post a Comment