Μια ακόμη θεατρική αίθουσα, ιδανική από πλευράς θέσης αλλά και μεγέθους, αποκτά η Θεσσαλονίκη, με την επαναλειτουργία του θεάτρου "Αυλαία" στο κέντρο της πόλης, έξι και πλέον χρόνια μετά την καταστροφή του από πυρκαγιά.
Το ιστορικό θέατρο "Αυλαία", υψώθηκε, ενταγμένο ως πτέρυγα στο κτίριο της ΧΑΝΘ στην οποία ανήκει, από το 1934, ανεβάζει αυλαία την Πέμπτη (5/12), φιλοξενώντας την πρώτη από μια σειρά παραστάσεων, που εξασφάλισαν οι νέοι διαχειριστές του.
Το ουσιαστικά νέο-ανεγερθέν θέατρο, αφού η πυρκαγιά που ξέσπασε στις 22 Σεπτεμβρίου του 2005 στο χώρο αποτέφρωσε το μόλις επτά χρόνια πριν - κατά τη διάρκεια και με κονδύλια της "Θεσσαλονίκης-Πολιτιστικής Πρωτεύουσας 1997"- ανακαινισμένο θέατρο, έχει χωρητικότητα 200-220 θεατών.
Η προηγούμενη ανακαίνιση, αυτή του 1997 με προϋπολογισμό τότε ύψους 200 εκατομμυρίων δραχμών, είχε δημιουργήσει θέατρο χωρητικότητας 350 θεατών, αλλά προβληματικής λειτουργικότητας στη σκηνή και την πλατεία του θεάτρου, λόγω του περιορισμένου χώρου για την ανάπτυξη τόσων θέσεων.
Η ανακαίνιση στοίχισε 1.500.000 ευρώ, ποσό που εξασφαλίστηκε από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, μέσω του Υπουργείου Πολιτισμού, του Ευρωπαικού Ταμείου Στήριξης, σειράς χορηγιών και δωρεών. Ακόμα και συναυλίες, θεσμικές διοργανώσεις, όπως το Φεστιβάλ Τραγουδιού κ.ά., προσέφεραν τα έσοδά τους για την ανακατασκευή του αποτεφρωμένου θεάτρου.
Το νέο θέατρο έχει πλέον την ιδανική χωρητικότητα, καθώς η πόλη βρίθει θεατρικών χώρων με μεγάλη χωρητικότητα (Βασιλικό, θέατρο ΕΜΣ, Ολύμπιον, Μονής Λαζαριστών, Μέγαρο Μουσικής κ.ά.) , όχι όμως και μετρίων-μικρών διαστάσεων θεάτρων, που αποτελούν το ζητούμενο στη νέα θεατρική "αγορά" που διαμορφώνεται.
Η παράσταση που θα φιλοξενείται στο νέο θέατρο "Αυλαία", από το βράδυ της Πέμπτης και για δέκα ακόμη παραστάσεις (ως τις 15 Ιανουαρίου), είναι του έργου της Βρετανίδας Χάτι Νέιλορ "Ο Ιβάν και τα σκυλιά" (μια ιστορία επιβίωσης που ζωντανεύει στους ζοφερούς δρόμους της Μόσχας στη δεκαετία του 1990 μέσα από τα μάτια ενός παιδιού). Η σκηνοθεσία είναι του Γιώργου Οικονόμου και το ρόλο του Ιβάν ερμηνεύει ο Άρης Σερβετάλης.
Οι παραστάσεις θα δίνονται καθημερινά (εκτός Δευτέρας) στις 21.00 και κάθε Κυριακή στις 19.30 και τα εισιτήρια στοιχίζουν 15 ευρώ.
Ακολουθούν οι εξής παραστάσεις
"Οι έμποροι των εθνών" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπατζή και συμπαραγωγή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών του ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας και της ομάδας θεάτρου ΟΠΕΡΑ (από 25 Ιανουαρίου ως τις 12 Φεβρουαρίου).
"Γράμμα σ' ένα παιδί" της Μάρως Μπουρδάκου (βασισμένο στο μυθιστόρημα της Οριάνα Φαλάτσι "Γράμμα σ’ ένα παιδί που δεν γεννήθηκε ποτέ") σε σκηνοθεσία Μάνου Πετούση με τη Ζέτα Δούκα (από τις 17 Φεβρουαρίου ως τις 12 Μαρτίου).
"Η Φιλονικία" του Μαριβώ, σε σκηνοθεσία Κορίνας Βασιλειάδου (από 23 Φεβρουαρίου - 18 Μαρτίου).
"Κόκκινο" του Τζον Λόγκαν, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασουλή, με τον ίδιο και τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο (από τις 15 Μαρτίου ως τις 15 Απριλίου) .
Επίσης, για μετά το Πάσχα προγραμματίζεται να φιλοξενηθεί στη Θεσσαλονίκη η παράσταση του έργου "Ιδιωτικές ζωές" του Νοέλ Κάουαρντ, σε σκηνοθεσία Πέτρου Φιλιππίδη, ενώ από τις 5 Φεβρουαρίου ως το τέλος της σεζόν θα παίζεται κάθε Κυριακή, στις 11 το πρωί, η παράσταση για παιδιά "Ένας δεινόσαυρος στο μπαλκόνι μου" του Σάκη Σερέφα, σε σκηνοθεσία Σοφίας Καρακάντζα.
Για την ιστορία
Το θέατρο "Αυλαία" στεγάζεται στο ιστορικό-εμβληματικό κτίριο της Χριστιανικής Αδελφότητας Νέων Θεσσαλονίκης (Χ.Α.Ν.Θ.), το οποίο εδώ και ογδόντα χρόνια αποτελεί σύμβολο της ιστορίας της Θεσσαλονίκης.
Τα θεμέλια του κτιρίου μπήκαν στις 3 Μαρτίου 1924, παρουσία του Γενικού Διευθυντή της Παγκόσμιας Χ.Α.Ν. Τζον Μοτ (John Mott).
Νωρίτερα, το 1921, είχε ιδρυθεί η Χ.Α.Ν. Θεσσαλονίκης ως Σωματείο Ιδιωτικού Δικαίου, κοινωφελές, μη κερδοσκοπικό. Από την ίδρυσή της και για τρία χρόνια στεγαζόταν σε ένα μικρό νοικιασμένο κτίριο, στην οδό Ευζώνων 19, ώσπου το 1923 η τότε κυβέρνηση παραχώρησε στην Αδελφότητα το σημερινό χώρο για την ανέγερση ιδιόκτητου κτιρίου.
Το 1926, ολοκληρώθηκε η μελέτη και τα σχέδια του κτιρίου που εκπονήθηκαν από τον Μ. Δελλαδέτσημα και εγκρίθηκαν από το τεχνικό γραφείο των Χ.Α.Ν. στη Ν. Υόρκη. Η τεχνική εταιρία Δ. Καλκάνη & Σία (Φεβρουάριος 1926) ανέλαβε την ανέγερσή του, ενώ στη συνέχεια η εταιρία ΤΕΚΤΩΝ ανέλαβε να υποβάλει σχέδια και προϋπολογισμό των εσωτερικών εγκαταστάσεων.
Για το έργο του ενδιαφέρθηκε προσωπικά ο Μητροπολίτης Γεννάδιος Αλεξιάδης, ο οποίος πρωτοστάτησε στους σχετικούς εράνους μεταξύ των ομογενών στην Αμερική. Το έργο αποπερατώθηκε το 1934.
Από το 1934 που εγκαινιάστηκε ως το 1939 που το κτίριο της ΧΑΝΘ καταλήφθηκε από την ΕΟΝ, τη φασιστική νεολαία του Ιωάννη Μεταξά, και ανεστάλη η λειτουργία της Αδελφότητας, την επίταξη και τη χρήση του από τις γερμανικές ομάδες κατοχής και το βρετανικό στρατό αργότερα, το θέατρο "Αυλαία" επαναλειτούργησε ουσιαστικά μετά τη δεκαετία του ’50.
Κατά καιρούς φιλοξένησε, αθηναϊκούς θιάσους, με ηχηρά ονόματα πρωταγωνιστών, αργότερα, τοπικά σχήματα, την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, την Πειραματική Σκηνή της Τέχνης, πρόβες, αλλά και παραστάσεις του γειτονικού ΚΘΒΕ , συναυλίες και λογοτεχνικές εκδηλώσεις.
Τα τοξωτά ανοίγματα, ο τρούλος, καθώς και άλλα αρχιτεκτονικά στοιχεία του κτίσματος ( της ΧΑΝΘ), που καλύπτει ολόκληρο οικοδομικό τετράγωνο, παρέπεμπαν στο βυζαντινό παρελθόν της πόλης. Το θέατρο "Αυλαία" , το οποίο στην αρχή περιελάμβανε κλειστή και ανοιχτή σκηνή, (τη θερινή "Αυλαία") υπέστη σοβαρές ζημιές την περίοδο των σεισμών (το 1978), ανακαινίστηκε και εξακολούθησε τη λειτουργία του ως το 1990 οπότε η λειτουργία του ανεστάλη και πάλι, λόγω των εργασιών επέκτασης της ΧΑΝΘ και κατασκευής γειτονικού χώρου στάθμευσης.
Ιδιαίτερα "λαμπερή" για το θέατρο περίοδος θεωρείται η 15ετια μεταξύ των μέσων της δεκαετίας του ‘60 ως το 1980, οπότε και τη διεύθυνση του θεάτρου είχε το ζεύγος θεατρικών επιχειρηματιών Τακη Κάσση και Λέλας Σκορδούλη,οι οποιοι παρουσιασαν,μεταξυ αλλων,τον θιασο Παξινου-Μινωτη.
Η λειτουργία του θεάτρου ανεστάλη και πάλι το 1995, οπότε και ξεκίνησαν εργασίες ανακατασκευής από τον "Οργανισμό Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης - Θεσσαλονίκη 1997". Στη συνέχεια, επαναλειτούργησε ως το 2005, οπότε και καταστράφηκε από τη μεγάλη πυρκαγιά που ξέσπασε στους χώρους του.
Ύστερα από χρονοβόρες διαδικασίες, γραφειοκρατικής φύσης, οι εργασίες ανακατασκευής ολοκληρώθηκαν τελικά πρόσφατα και επιλέχτηκαν ως διαχειριστές οι: Δημήτρης Μητσόπουλος, πρόεδρος του Ωδείου Βορείου Ελλάδος και της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής "Ανδρέας Βουτσινάς" και Θωμάς Χαρέλας, καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου "Σοφούλη" οι οποίοι και ανέλαβαν να ανεβάσουν, για πολλοστή φορά, την αυλαία στο πολύπαθο, αλλά και πολυδιάστατο θέατρο "Αυλαία".
No comments:
Post a Comment