Τα αποκριάτικα πάρτι του Ηρακλή
Δούκα στο θρυλικό Μπανάλ
Το όνομά του ταυτίστηκε με τα λούμπεν τραγούδια, με έξαλλα πάρτι, drag queen show, κι ήταν μεταξύ των πρωταγωνιστών της σεξουαλικής απελευθέρωσης της Θεσσαλονίκης,
ήδη από τη δεκαετία του ΄80.
Ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Μάνος Χατζιδάκις, η Αλίκη Βουγιουκλάκη, ο Billy Bo τον
αποθέωναν σε κάθε του εμφάνιση στο θρυλικό Μπανάλ, το πρώτο νυχτερινό
μαγαζί που άνοιξε στην οδό Προξένου Κορομηλά.
Ο Ηρακλής Δούκας δεν είναι μια συνηθισμένη περίπτωση καλλιτέχνη, ίσως επειδή
δεν είναι μόνο καλλιτέχνης και η λέξη «πρωτοπορία» χαρακτηρίζει κάθε του κίνηση.
«Το 1978 η Προξένου Κορομηλά ήταν ένας άδειος δρόμος. Το Μπανάλ ήταν το
πρώτο μαγαζί που άνοιξε. Ήταν η εποχή της σεξουαλικής επανάστασης, χωρίς
τον κίνδυνο του AIDS», λέει ο Ηρακλής Δούκας.
Όταν άνοιξε το Μπανάλ ήξερε ότι θα πάει καλά, δεν περίμενε όμως να κάνει
τέτοιον χαμό στην πόλη. Τα τρία πρώτα χρόνια ο Ηρακλής Δούκας ήταν πίσω
από ένα παράθυρο στην είσοδο και έκανε... face control.
Μόλις το μαγαζί γέμιζε, εκεί γύρω στις 2 τα ξημερώματα, ξεκινούσε το σόου.
Μαζί με τους συνεργάτες του όργωναν μια μικρή σκηνή και παρουσίαζαν
λούμπεν τραγούδια και σκετς που έγραφαν όλοι μαζί από κοινού.
«Γιορτάζαμε τις Απόκριες όλο τον χρόνο, αλλά ειδικά τέτοιες μέρες γινόταν
πανικός στο μαγαζί. Ήταν μικρό και δεν χωρούσε πολύ κόσμο. Όσοι όμως
πέρασαν από το Μπανάλ έχουν να λένε πως τέτοιο μαγαζί δεν υπήρξε στην πόλη»,
αφηγείται.
Ντυμένος Μέριλιν Μονρόε ή κούκλα Σίντι με ροζ φουστίτσα από τούλι, Μαίρη
Παναγιωταρά μπροστά σε μια μπουγάδα από σώβρακα και φανέλες για την Ημέρα
της Γυναίκας ή ρεμπέτισσα, ξεσήκωνε τους θαμώνες που τον παρακολουθούσαν
όρθιοι. Το σκετς πάντως που άφησε εποχή ήταν το Μπανάνα Σόου, όπου έβγαινε
μέσα από μια τεράστια μπανάνα. Ή το άλλο που ως Άννα Βερούλη κατέβαινε από
τη σκάλα και φιλούσε το ακόντιο.
Ο Ηρακλής Δούκας γεννήθηκε και μεγάλωσε στο κέντρο της Θεσσαλονίκης, είναι
απόφοιτος του θρυλικού Ε΄ γυμνασίου κι υπήρξε συμμαθητή του γνωστού
καρδιοχειρουργού, Στέργιου Θεοδωρόπουλου, δεξί χέρι του Μαγντί Γιακούμπ.
Σπούδασε στο Οικονομικό της Νομικής και στην Ανώτατη Δραματική Σχολή με
καθηγητή τον Διονύση Καλό και συμμαθητές την Τάνια Τσανακλίδου και τον
Μιχάλη Μητσούση, τελείωσε το Τμήμα Διακόσμησης στον Ευκλείδη κι ως
ανήσυχο πνεύμα γύρισε όλο τον κόσμο και... έκλεψε ιδέες.
Όταν επέστρεψε στη Θεσσαλονίκη άνοιξε το Μπανάλ κι εργαζόταν εκεί ως
performer, ηθοποιός, σκηνοθέτης, ενώ παράλληλα ήταν διακοσμητής σπιτιών
και καταστημάτων.
Ιανουάριος του 1978 ήταν όταν έγιναν τα εγκαίνια κι ο διοικητής του Β΄
Αστυνομικού Τμήματος που πήγε για έλεγχο τον ρώτησε, με μια ιδιαίτερη
προφορά, «τίναι τούτο ωρέ;»
Τότε μάλιστα υπήρχε μόνο ο Δον Κιχώτης και στην άδεια του καταστήματος
η αστυνομία, αντί να γράψει pub, έγραψε «ρουμπ». Συνιδιοκτήτης ήταν ο
Αχιλλέας Καζαντζίδης που είχε μια μπουτίκ ρούχων την πούλησε κι έβαλε τα
χρήματα στο Μπανάλ.
Στην αρχή φιλοξενούσαν καθηγητές μουσικής από το κολέγιο Ανατόλια που
έπαιζαν τζαζ και τον Άκη Γούναρη κάθε Παρασκευή στο πιάνο, γρήγορα όμως
έβαλαν σκετς και η φήμη του Μπανάλ απογειώθηκε. Οι κρατήσεις έπεφταν
βροχή και πολύς κόσμος έφευγε απογοητευμένος που δεν έβρισκε τραπέζι.
Κι όταν πλησίαζαν οι Απόκριες τα πάρτι με τους μασκαράδες ξεκινούσαν από νωρίς.
«Εμείς κάθε βράδυ είχαμε Απόκριες, αλλά ειδικά εκείνες τις μέρες δημιουργούνταν
το αδιαχώρητο. Κάποιες Απόκριες βρέθηκε στην πόλη ο Μάνος Χατζιδάκις και σε
μια ραδιοφωνική του εκπομπή μίλησε για "τον δαιμόνιο Ηρακλή Δούκα". Ήταν για
μένα η καλύτερη διαφήμιση», μας λέει.
Μάλιστα εκείνες της Απόκριες ο Ηρακλής Δούκας είχε στήσει μια πασαρέλα σε όλο
το μαγαζί. Έβγαινε ως Tina Turner τραγουδώντας το Private Dancer κι ο Μάνος
Χατζιδάκις έκανε σαν μικρό παιδί, ενθυμούμενος τα χρόνια που έζησε στο Σαν
Φρανσίσκο κι έβλεπε drag show αντίστοιχου επιπέδου.
Αλέξανδρος Ιόλας, Γιάννης Τσαρούχης, Μάνος Χατζηδάκις, Γιάννης Δαλιανίδης,
Γιάννης Φλερύ, Λουκιανός Κηλαηδόνης, Αντώνης Σαµαράκης, Δήµητρα Γαλάνη,
Χάρις Αλεξίου, Γιώργος Σκούρτης, Βασίλης και Διονύσης Φωτόπουλος, ο μεγάλος
νομπελίστας Γάλλος ποιητής Aragon, Αντρέας Βουτσινάς, Δηµήτρης Μαρωνίτης,
Σερώ Αµπραχαµιάν, Ηλίας Ψινάκης, Γιάννης Μπουτάρης, Μιχάλης Ασλάνης,
Μανώλης Λιδάκης, Άντζελα Γκερέκου, Λιάνα Kανέλη, Ελένη Ανουσάκη, Νένα Μεντή,
Πάνος Χατζηκουτσέλης, Βάσια Τριφύλη, Νίκος Μουρατίδης, Άννα Παναγιωτοπούλου.
Αλλά και ο Δηµήτρης Παπαµιχαήλ, η Αλίκη Βουγιουκλάκη, ο Κώστας Καζάκος, ο
Βλάσης Μπονάτσος, άνθρωποι γνωστοί στο πανελλήνιο από όλους τους χώρους,
γλέντησαν με την ψυχή τους στο θρυλικό Μπανάλ, ενώ ο Τάκης Ζαχαράτος αποκαλεί
μέχρι σήμερα τον Ηρακλή Δούκα «δασκάλα μου».
«Το μαγαζί ήταν άβατο για πολλούς γιατί μέσα επικρατούσε ελευθερία και ερωτική
ανεξιθρησκία, έτσι ήμουν εγώ κι αυτό αντικατόπτριζε το Μπανάλ. Δεν ήθελα να
απαγορεύσω την είσοδο, αλλά γινόταν ένας έλεγχος για να μη σοκαριστεί κάποιος»,
μας λέει.
Εκείνα τα χρόνια δεν υπήρχε το διαδίκτυο και έτσι έτρεχε ο ίδιος στις αποθήκες να
βρει υφάσματα, να ράψει κοστούμια, δεν έβρισκε στην αγορά περούκες ούτε
ψηλοτάκουνες γόβες νούμερο 45, όλα γινόταν παραγγελία και πολλά ρούχα ράβονταν
από τον ίδιο στο χέρι.
Το Μπανάλ είχε χαρακτήρα γκέι, «αλλά ελεύθερου γκέι και συνυπήρχαν όλα τα
γούστα και τα φύλα. Υπήρχε φλερτ και περιέργεια, πώς είναι αυτός ο έρωτας, ο
άλλου τύπου, βρε παιδί μου».
Έκλεισε το 1996, αλλά ακόμη και σήμερα όλη η Θεσσαλονίκη το θυμάται και έχει να
διηγηθεί μια ωραία βραδιά που πέρασε εκεί.
Στο ενδιάμεσο ο Ηρακλής Δούκας άνοιξε το Μαρόκο σε μια ταράτσα στον Εύοσμο
κι αργότερα το Μαρόκο Μπαρόκ στη Γιαννιτσών. Πήγαν και αυτά καλά, έγραψαν
τη δική τους ιστορία, δεν μπορούν να συγκριθούν όμως με το Μπανάλ που
ήταν πρωτοπόρο και μοναδικό για την εποχή του και για την πόλη.
No comments:
Post a Comment