«Του Κουτρούλη ο Γάμος » του Αλεξάνδρου Ρίζου Ραγκαβή σε σκηνοθεσία Γιάννη καλατζόπουλου
«Στις Παιδικές Ψυχές στα Πάρκα» σε σκηνοθεσία Γιάννη Τσιακμάκη
Πιστός στη φιλοσοφία ενός ρεπερτορίου που περιλαμβάνει ελληνικά έργα τα οποία έχουν επαφή με τη σύγχρονη πραγματικότητα, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ, Γιάννης Βούρος αποκάλυψε ότι χάρηκε πολύ όταν άκουσε την πρόταση του Γιάννη Καλατζόπουλου να σκηνοθετήσει τον Γάμο του Κουτρούλη. «Ανατρίχιασα πραγματικά όταν διαπίστωσα τις ομοιότητες του τότε με το σήμερα σε πολιτικό, οικονομικό και κοινωνικός επίπεδο. Νομίζεις ότι το έργο γράφτηκε σήμερα. Κάποια στιγμή πρέπει να αποδεχτούμε, όσο και αν είναι επώδυνο, ότι αυτή η χώρα από το 1830 έχει ζήσει με δανεικούς θεσμούς, δανεικές αξίες, δανεικούς νόμους, δανεικούς ηγέτες, και δανεικά χρήματα».
Ο Γιάννης Καλατζόπουλος που υπογράφει την σκηνοθεσία και την επεξεργασία κειμένου μίλησε για ένα μεγάλο στοίχημα, αναφέροντας: «Είναι ανατριχιαστικό το γεγονός ότι ο Αλέξανδρος Ρίζος Ραγκαβής ζωγράφισε τόσο έντονα και με τόση αλήθεια την στιγμή της εποχής του, γράφοντας ένα έργο το οποίο παραμένει ζωντανό και απόλυτα επίκαιρο μέχρι σήμερα, παρ’ όλο που γράφτηκε πριν από 170 χρόνια».
Ο Γ. Καλατζόπουλος θύμισε ότι το συγκεκριμένο έργο γράφτηκε από τον συγγραφέα στα 1843, αμέσως μετά το «μνημόνιο» με τους δανειστές εκείνης της εποχής και την επιβολή στη χώρα μας από τις Μεγάλες Δυνάμεις δυσβάστακτων όρων, που οδήγησαν στην εξέγερση της 3ης του Σεπτέμβρη, δηλώνοντας: «Πρόκειται για ένα έργο που στηλιτεύει την πηγή της κακοδαιμονίας μας, δηλαδή την εξάρτηση της χώρας από τις μεγάλες δυνάμεις, ενώ δεν χαρίζεται ούτε χαϊδεύει τον Έλληνα, καθώς αποκαλύπτει τις μεθόδους και τις πρακτικές που από τότε διέπουν το πολιτικό μας σύστημα: την διαπλοκή, την εξαγορά συνειδήσεων, τις πελατειακές σχέσεις και την θυσία του δημοσίου στο ατομικό συμφέρον».
Τέλος, τόνισε ότι «Με το έργο αυτό ο Ραγκαβής επιστρέφει στην Αριστοφανική κωμωδία, χρησιμοποιώντας τον Χορό ο οποίος συμβολίζει τον λαό, αλλά και όλα τα δοκιμασμένα τεχνάσματα του είδους: την Παράβαση, τα Επεισόδια και φυσικά τις κωμικές ανατροπές, το άφθονο γέλιο, τα τραγούδια και την πανηγυριώτικη διάθεση».
Στον ρόλο του Κουτρούλη, ο Τάσος Πεζιρκιανίδης, μίλησε για τον πρωταγωνιστή και έθεσε ένα ερώτημα που τον ίδιο ακόμη ταλαντεύει, αν αιτία για τις ανομίες του Κουτρούλη ήταν ο έρωτας ή η καρέκλα της εξουσίας. «Έχει μεγάλο ενδιαφέρον το έργο έτσι όπως παρουσιάζει γνώριμα σε εμάς θέματα και αυτό που με γοητεύει πιο πολύ είναι η αριστοφανική του κωμωδία χωρίς να είναι Αριστοφάνης».
Η Κλειώ- Δανάη Οθωναίου δήλωσε για τον ρόλο της: Υποδύομαι την Ανθούσα, η οποία θέλοντας να αποφύγει αυτόν τον αταίριαστο γάμο, θέτει έναν όρο, ότι θα πάρει τον Κουτρούλη, μόνο αν αφήσει τη ραπτική και γίνει …Υπουργός», θυμίζοντας ότι: «Οι άντρες είναι ερωτευμένοι με τις γυναίκες ενώ οι γυναίκες με την εξουσία και αυτό είναι κάτι που δεν αλλάζει μέσα στο χρόνο. Ανυπομονώ να δω την αντίδραση του κοινού στις ατάκες του έργου και περιμένω μαζί με όλους τους συναδέλφους να τους συναντήσω στην πρεμιέρα».
Ο Δημήτρης Κολοβός, στάθηκε στον κορμό της παράστασης, που όπως δήλωσε, δεν του λείπει τίποτα. «Η παράσταση έχει έρωτα, εξουσία, χρήμα. Έχει ότι χρειάζεται ένα έργο για να προκαλέσει αλλά και να γελάσει το κοινό».
Ο Στέργιος Τζαφέρης μίλησε για τα διαχρονικά διλλήματα που ταλανίζουν τους Έλληνες από τότε μέχρι σήμερα. «Υπάρχει ένα βασικό δίλλημα και στο κείμενο και στην ελληνική πραγματικότητα. Η επιλογή ανάμεσα σε δύση και ανατολή, ευρώ η δραχμή, τσαρούχι η λαμέ η φράκο. Αυτό το βασικό δείγμα, που δεν είναι μόνο αισθητικό, νομίζω ότι συνθλίβει την ανθρώπινη ελληνική ψυχή και εξακολουθεί και μας ταλανίζει. Αυτό διχασμός και η ανάγκη να σκοινοβατούμε πάντα ανάμεσα σε δύο κόσμους από τη μια είναι δημιουργικό και από την άλλη είναι ψυχοφθόρο».
Ιδιαίτερα χαρούμενος για τη συνεργασία του με τον θίασο και τον σκηνοθέτη της παράστασης εμφανίστηκε ο Νικόλας Μαραγκόπουλος ο οποίος δήλωσε ότι όπως στις αριστοφανικές κωμωδίες έτσι και εδώ ο Χορός παίζει πάρα πολύ σημαντικό ρόλο. «Χωρίς την ένταση, την παρουσία και τη δυναμική του Χορού η παράσταση θα ήταν μισή».
Για την παράσταση «Στις παιδικές ψυχές στα πάρκα» ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ, Γιάννης Βούρος, αναφέρθηκε στο μέγεθος της αποδοχής που σημείωσε, γεγονός που καθόρισε την επανάληψή της. «Όταν κάτι πετυχαίνει και ο κόσμος το αναζητά, τότε είναι μονόδρομος η παράσταση να βγει και πάλι στους δρόμους, στα πάρκα, στις πλατείες και στις γειτονιές».
Ο Γάννης Τσιακμάκης που υπογράφει την σκηνοθεσία θύμισε ότι: «Οι Παιδικές Ψυχές στα πάρκα» ξεκίνησαν πέρσι από την ιδέα ενός μικρού παιδιού η οποία συνάντησε την επιθυμία των συναδέλφων να εργαζόμαστε τα καλοκαίρια, βρίσκοντας την αποδοχή όχι μόνο της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης αλλά και του κοινού. Είναι μια παράσταση με την οποία γυρίσαμε όλη την πόλη, έχοντας ως αποδέκτες τα μικρά παιδιά αλλά και όσους νοιώθουν παιδιά. Μια παράσταση που έχει εκπαιδευτικό χαρακτήρα καθώς περιλαμβάνει τραγούδια που δεν ακούγονται εύκολα στην τηλεόραση, αλλά στοχεύει κυρίως στην διασκέδαση με πολύ χορό, μουσική και θέατρο».
Η Ευανθία Σωφρονίδου, υπεύθυνη για τις χορογραφίες και τη δραματοποίηση των τραγουδιών, διευκρίνισε ότι το θέαμα έχει αναβαθμιστεί από πέρυσι. «Φέτος έχουμε νέα τραγούδια, νέες χορογραφίες και γενικότερα το επίπεδο της παράστασης έχει ανέβει πολλά σκαλιά. Είναι συγκλονιστική η αποδοχή του κόσμου. Ξαφνικά βλέπεις να ζωντανεύει ένα κομμάτι της πόλης και να συγκεντρώνεις τις ενέργειες των ανθρώπων».
Τέλος, η Ευγενία Πανταζόγλου, υπεύθυνη για τη μουσική διδασκαλία- ενορχήστρωση της παράστασης δήλωσε: «Είναι ωραίο το να βγαίνουμε στους δρόμους με μουσικές, τραγούδια και χορό, προσπαθώντας να ομορφύνουμε την καθημερινότητα των ανθρώπων, ιδιαίτερα σε μια εποχή τόσο δύσκολη»
Στο πλαίσιο της παρουσίασης των δύο έργων που ανεβάζει το ΚΘΒΕ μέσα στο καλοκαίρι, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ κάλεσε όλα τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης, εντός και εκτός της Θεσσαλονίκης, να σταθούν δίπλα στο ΚΘΒΕ προβάλλοντας όλες τις παραγωγές και δράσεις του Οργανισμού σε μία περίοδο που το έχει ανάγκη περισσότερο από ποτέ.
«Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς και τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες του ΚΘΒΕ, οι εργαζόμενοι κρατάνε το Θέατρο ανοιχτό παράγοντας έργο για ένα κοινό που μας στηρίζει από την αρχή κρατώντας τις αίθουσες γεμάτες. Θεωρώ ότι είναι χρέος όλων να αναδείξουν την καλλιτεχνική δράση του ΚΘΒΕ, ενάντια σε κάθε διάθεση και σκοπιμότητα συρρίκνωσης και αφανισμού. Το Κρατικό Θέατρο δεν είναι μόνο ο Οργανισμός των σκανδάλων και της παραφιλολογίας γύρω από περιπτώσεις κακής διαχείρισης, αλλά ένας Κρατικός Πολιτιστικός Φορέας που στην παρούσα φάση κρατιέται όρθιος και ανοιχτός χάρη στο φιλότιμο και την αυταπάρνηση των ανθρώπων που εργάζονται για αυτόν».
No comments:
Post a Comment