ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ ΞΕΠΕΡΑΣΕ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΙΣ 2.800.000 ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ.

Thursday, September 27, 2018

ΠΡΟΙΟΝ ΑΓΑΠΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΛΥΜΠΟ

Ο Θανάσης Γκόλτσιος , κατάγεται από τον Κοκκινοπηλό. Ένα ορεινό χωριό, που είναι χτισμένο στις πλαγιές του Ολύμπου, σε υψόμετρο 1.250μ.. Το χωριό ανήκει στο νομό Λάρισας και είναι γνωστό και ως Κοκκινοπλός. Η ονομασία του προήλθε από το χαρακτηριστικό κόκκινο χώμα του εδάφους του. Το χωριό δημιουργήθηκε τον 12ο αιώνα από Βλάχους γεωργούς και κτηνοτρόφους, ενώ κατά την Τουρκοκρατία αποτέλεσε λημέρι κλεφτών και αρματολών. Το 19ο αιώνα, ο πληθυσμός του χωριού άρχισε να μειώνεται λόγω της εξουσίας του Αλή Πασά, τις επιδρομές των Τουρκαλβανών ληστών, αλλά και την επιδημία χολέρας που έπληξε το χωριό το 1813. Στην Κατοχή, στο χωριό δρούσαν αντάρτες, με αποτέλεσμα να πυρποληθεί από τους Γερμανούς. Μοιραία και μεταπολεμικά παρατηρήθηκε νέα μεγάλη φυγή του πληθυσμού. Σήμερα, ο Θανάσης θέλει να δώσει στον Κοκκινοπηλόνεες προοπτικές. Ρισκάρει και τολμά. Και αυτό οφείλεται στον παππού και τον πατέρα του.
Πριν από μερικά χρόνια πήρε την απόφαση να ασχοληθεί με το τσάι του βουνού ως καλλιέργεια. Οι δυσκολίες αρκετές. Παρόλα αυτά, ο Θανάσης Δημιούργησε το «Olympion Hemar», ένα βιολογικό προϊόν.«Η ιδέα του «Olympion Hemar» είναι πρωτίστως ένα προϊόν αγάπης για τον Όλυμπο, η οποία οφείλεται στον παππού και τον πατέρα μου. Πάντα μιλούσαν με μεγάλη νοσταλγία για την πατρίδα τους, εκφράζοντας παράλληλα μία έντονη υπερηφάνεια. Γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Αθήνα, αλλά η καταγωγή της οικογένειάς μου είναι από τον Κοκκινοπηλό Ολύμπου. Πριν από λίγα χρόνια, έτυχε να διαβάσω ένα άρθρο το οποίο μιλούσε για το τσάι του βουνού ως μία καλλιέργεια με πολλές προοπτικές. Έχοντας ασχοληθεί στο μεταπτυχιακό μου με στρατηγικές προώθησης παραδοσιακών προϊόντων αποφάσισα να το κοιτάξω πιο σοβαρά. Τα πράγματα βέβαια, σε παρόμοια αφιερώματα παρουσιάζονται πάντα πολύ ρόδινα. Ωστόσο, παρά την όποια αρχική δυσπιστία, θεώρησα πως το τσάι Ολύμπου, θα μπορούσε να έχει κάποια προοπτική και λόγω του ξεχωριστού του χαρακτήρα, αλλά και λόγω της άμεσης σύνδεσής του με ένα από τα πιο διάσημα μέρη παγκοσμίως.Το αγρόκτημά μας βρίσκεται κοντά στο χωριό Καλύβια το οποίο ουσιαστικά ήταν τα χειμαδιά των κτηνοτρόφων του Κοκκινοπηλού και κατοικήθηκε μόνιμα όταν αυτός καταστράφηκε κατά τη διάρκεια του β’ παγκοσμίου πολέμου». Μας λέει ο Θανάσης και συνεχίζει: «Το γεγονός ότι στο χωριό υπήρχαν συγγενείς, με τους οποίους είχαμε ανέκαθεν άριστες σχέσεις και οι οποίοι θα μπορούσαν να αναλάβουν τις καθημερινές φροντίδες,γεννήθηκε η ιδέα ενός οικογενειακού αγροκτήματος. Συμφωνήσαμε λοιπόν να συνεργαστούμε. Εκτός από το τσάι, κάναμε διάφορες δοκιμές για να δούμε ποια άλλα βότανα θα μπορούσαν να καλλιεργηθούν. Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά, καθώς λόγω του μικροκλίματος αλλά και της μεγάλης ηλιοφάνειας της περιοχής καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, μπορέσαμε να παράξουμε αποξηραμένα αρωματικά φυτά εξαιρετικής ποιότητας». Και κάπως έτσι ξεκίνησαν όλα.
Η ονομασία «Olympion Hemar» δεν προέκυψε τυχαία. Άλλωστε ο όρος «Όλυμπος» όπως μας λέει και ο Θανάσης αποτελεί ένα από τα μεγαλύτεραbrand names παγκοσμίως, οπότε δε θα μπορούσε να λείπει από την ονομασία του. Και μάλιστα, όταν το προϊόν παράγεται στο βουνό του Ολύμπου. «Το «ήμαρ», η «μέρα» ήρθε ως μία παραπομπή στην αρχαιότητα. Η οποία άλλωστε είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με το βουνό. Ως λέξη, έχει σχέση με το φως. Το οποίο είναι απαραίτητο για τη ζωή και ανάπτυξη των φυτών. Επίσης παραπέμπει στο ομηρικό «νόστιμον ήμαρ» το οποίο περιγράφει ακριβώς αυτό που νιώθουμε όταν αντικρύζουμε τον Όλυμπο σε κάθε επιστροφή, ενώ το νόημα του «νόστιμον» στη νέα ελληνική συνδέει το «ήμαρ» με κάτι το οποίο είναι γευστικό και είναι αυτό που θέλουμε να νιώσουν όσοι δοκιμάσουν το τσάι μας…».
Στόχος του Θανάση να προσφέρουν στον καταναλωτή ένα ποιοτικό προϊόν. Πώς το πετυχαίνουν;«Η εμπειρία των προηγούμενων γενιών μας βοήθησε κυρίως σε ότι αφορά την αναγνώριση της ποιότητας αλλά και του σωστού χρόνου συγκομιδής και αποξήρανσης των βοτάνων μας. Η αποξήρανση του αρωματικών φυτών του αγροκτήματος γίνεται μεν με την παραδοσιακή λογική του αερισμού των κομμένων στελεχών, ωστόσο αρκετές φορές χρειάζεται και η μηχανική παρέμβαση προκειμένου να διατηρηθούν χαμηλά τα ποσοστά υγρασίας και να μην αλλοιώνονται τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά».
Σε αυτή την προσπάθεια του Θανάση, απέναντι κι όχι δίπλα του έχει το σκληρό Κράτος. Που μοιάζει περισσότερο όπως χαρακτηριστικά μας λέει και ο ίδιος με το «σκληρό Κράτος της αισχύλειας τραγωδίας», παρά με ένα μηχανισμό που λειτουργεί για τους πολίτες του. Οικονομικά αντικίνητρα, παρωχημένοι κανόνες και άγνοια των υπηρεσιών σε τομείς της αρμοδιότητας τους είναι πράγματα που αντιμετωπίζουμε καθημερινά εμείς και -φαντάζομαι- όποιος είναι στην ίδια θέση με μας. Η τοπική αυτοδιοίκηση από την άλλη, προσπαθεί να οργανώσει διάφορες δράσεις, όμως όσο αυτές δεν συνδέονται άμεσα με τους παραγωγούς, είναι μάλλον αποσπασματικές. Για να είμαστε δίκαιοι βέβαια, ούτε αυτό είναι εύκολο καθώς η καλλιέργεια των αρωματικών στην Ελλάδα είναι σε βρεφικό κυριολεκτικά στάδιο. Ούτε μεγάλες ενώσεις υπάρχουν, ούτε μεγάλες ομάδες παραγωγών οι οποίες να μπορούν να κινητοποιήσουν και τους αντίστοιχους φορείς».
Μετά όμως από την ποιότητα σειρά έχει η συσκευασία. Η συσκευασία αποτελεί την πρώτη εντύπωση. Γι’ αυτό και παίζει εξίσου σημαντικό ρόλο για το προϊόν. Χωρίς όμως να φέρνει απαραιτήτως και την επιτυχία. «Το ζήτημα της συσκευασίας είναι αρκετά σύνθετο. Σίγουρα μία καλή συσκευασία αυξάνει την εμπορική αξία του προϊόντος και ανοίγει το δρόμο για τις αντίστοιχες αγορές. Για τις μικρές επιχειρήσεις που η κερδοφορία τους δε βασίζεται στη μεγάλη παραγωγή, ίσως να είναι και μονόδρομος. Αυτό δε σημαίνει βέβαια πως αποτελεί πανάκεια. Ούτε πως μία καλή συσκευασία αρκεί για την επιτυχία. Κάθε τέτοια απόφαση είναι σωστή ή λάθος ανάλογα με τις δυνατότητες που υπάρχουν και φυσικά με τους σκοπούς που αυτή εξυπηρετεί.Εμείς ήμασταν αρκετοί τυχεροί, γιατί η δημιουργική ομάδα με την οποία συνεργαζόμαστε  πήρε τις σκέψεις μας και τις αποτύπωσε στην εταιρική μας ταυτότητα (λογότυπο κλπ.) . Η ετικέτα του προϊόντος που βλέπετε ήταν δική της έμπνευση και μας άνοιξε νέους δρόμους σε ότι αφορά τη στρατηγική προώθησης».
Το  «OlympionHemar»  ξεκίνησεμε ένα κωδικό τσαγιού του βουνού Ολύμπου ανωτέρας ποιότητας (η συσκευασία περιέχει μόνο ανθό και φύλλα.)«Ευελπιστούμε πως σύντομα θα βγει στην αγορά και δεύτερος κωδικός, με ένα μείγμα βοτάνων να είναι η κεντρική ιδέα σε ότι αφορά το περιεχόμενο».
Η σειρά «Olympion Hemar» απευθύνεται κυρίως στην τουριστική αγορά. Αλλά και στις αγορές του εξωτερικού. Όπου υπάρχει δηλαδή μεγάλη κατανάλωση τσαγιού.«Η διάθεση του προϊόντος ξεκίνησε ουσιαστικά πριν από δύο μήνες οπότε είναι πολύ νωρίς για να βγάλουμε οποιοδήποτε συμπέρασμα. Αυτό που μας κάνει αισιόδοξους είναι τα σχόλια κατά τη διάρκεια των παρουσιάσεών μας και η συνολική πρόσληψη του προϊόντος τόσο από τους εμπόρους όσο και από τους καταναλωτές».
Ο πρώτος στόχος του Θανάση ήταν τοαγρόκτημα.Ο οποίος έχει κατακτηθεί. «…Είναι η κάλυψη των λειτουργικών του εξόδων από τις πωλήσεις. Είναι κάτι που μας πήρε λίγο χρόνο καθώς η φύση έχει τους δικούς της ρυθμούς ενώ κάναμε και αρκετούς πειραματισμούς. Έχοντας ήδη ολοκληρώσει κάποιες απαραίτητες υποδομές (συσκευαστήριο και ξηραντήριο). Θέλουμε σίγουρα να αυξήσουμε τον αριθμό των κωδικών και να επεκταθούμε πιο συστηματικά και στην καλλιέργεια άλλων βοτάνων». Ο δεύτερος όμως στόχος του Θανάση δεν είναι μόνο το κέρδος, αλλά να εμπνεύσει με την προσπάθεια του, τους συντοπίτες του.  Διότι όπως λέει και ο Χένρυ Ντέιβιντ Θορώ,  Αμερικανός συγγραφέας. «Αυτό που παίρνεις όταν πετυχαίνεις το στόχο σου δεν είναι τόσο σημαντικό όσο αυτό που γίνεσαι όταν πετυχαίνεις το στόχο σου».«Προφανώς, ο σκοπός κάθε επιχείρησης είναι το κέρδος, ωστόσο στη δική μας περίπτωση υπάρχει και κάτι ακόμα. Έχοντας ουσιαστικά ξεκινήσει με κίνητρο την αγάπης μας για τον Όλυμπο, θα θέλαμε το εγχείρημά μας να συμβάλλει με τον τρόπο του στην ανάδειξη συγκεκριμένων χαρακτηριστικών του βουνού (όπως πχ η καταπληκτική του χλωρίδα). Αλλά και να εμπνεύσει τους συντοπίτες μας να εξετάσουν και άλλες μορφές οικονομικής δραστηριότητας με πυρήνα τους τον Όλυμπο. Είναι κρίμα να υπάρχει τόσος φυσικός και πολιτιστικός πλούτος και να μένει ουσιαστικά ανεκμετάλλευτος.
Ο Θανάσης ξεκίνησε το projectτου, γιατί πίστευε και πιστεύει σε αυτό. Ο δρόμος που έχει να διανύσει είναι μακρύς. Όμως, σε αυτό το ταξίδι κυριαρχεί η αγάπη του για τον Όλυμπο και τον τόπο καταγωγής του. Η ενέργεια που Ολύμπου είναι αυτή που του δίνει δύναμη. Τον εμπνέει και τον γεμίζει με όμορφα συναισθήματα. Και όταν σε αυτό το ταξίδι δεν είσαι μόνος σου αλλά έχεις και συνοδοιπόρους, τότε όλα γίνονται πιο εύκολα…«Ο Όλυμπος έχει κάτι το θεϊκό. Μία μαγική ενέργεια. Ίσως αυτό να συμβαίνει γιατί το βλέπω συναισθηματικά. Σε κάθε περίπτωση όμως, δεν παύει να είναι ένα κομμάτι του εαυτού μου. Έτσι όπως υψώνεται απότομα, έχει μία μεγαλοπρέπεια που πάντα με συναρπάζει αλλά και με εμπνέει. Από την άλλη μου δημιουργεί δέος και μου υπενθυμίζει πως υπάρχουν «οντότητες» που κατά κάποιο τρόπο είναι ανώτερες από εμάς και γι’ αυτό το λόγο πρέπει να παραμένουμε προσγειωμένοι. Παρόμοια συναισθήματα νιώθουν και τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Ο Όλυμπος είναι για όλους μας το σημείο εκκίνησης αλλά και ο τελικός προορισμός…».ΜΑΧΗ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΙΔΟΥ

No comments:

Post a Comment