ΤΟ ΡΕΑΛΙΣΤΙΚΟ «BADLANDS» ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΤΗΣ ΕΡΤ-3
Η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕΜΕΣ παρουσιάζουν στα πλαίσια του αφιερώματός τους Το ζεύγος και η βία τη Δευτέρα 10 Οκτωβρίου στις 21:00 στην αίθουσα ΒΑΚΟΥΡΑ 1 (Ιωάννου Μιχαήλ 8, τηλ. 2310233665) τη δραματική περιπέτεια του Τέρενς Μάλικ Badlands (ΗΠΑ, 1973, έγχρωμη, 94') για πρώτη φορά σε επίσημη κινηματογραφική προβολή στην Ελλάδα. Παίζουν: Μάρτιν Σιν, Σίσι Σπέισεκ, Γουόρεν Όουτς.
Θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, ενώ στους θεατές θα διανεμηθεί έντυπη ανάλυση του Αντώνη Ευθυμίου από το Cine.gr. Στο τέλος της προβολής θα ακολουθήσει μακρά συζήτηση με το κοινό.
Το προς συζήτηση θέμα στο λαϊκό πανεπιστήμιο για τον κινηματογράφο θα είναι: Τα οδοιπορικά θανάτου στο αμερικανικό σινεμά.
Ένας απροσάρμοστος νεαρός συνάπτει σχέση με μια διανοητικά καθυστερημένη ανήλικη και ξεκινούν μια σειρά φόνων στην αμερικανική ύπαιθρο.
Η ανάλυση που θα διανεμηθεί είναι η ακόλουθη:
«Το 1959, σε μια πόλη της Νότιας Ντακότα, ένας απροσάρμοστος νεαρός 25χρονος σκουπιδιάρης, ο Κιτ Κάρουδερς, τον οποίο υποδύεται ο Μάρτιν Σιν, θεωρεί τον εαυτό του ένα είδος επαναστάτη χωρίς αιτία όπως το ίνδαλμά του, ο Τζέιμς Ντιν (μάλιστα σε μια στιγμή λέει Doom Spiro Spero στα αγγλικά, δηλαδή «Όσο αναπνέω, ελπίζω», φράση που συμπυκνώνει όλη την ιδεολογία του ήρωα). Αυτός λοιπόν συνάπτει ερωτικό δεσμό με μία 14χρονη πνευματικά καθυστερημένη κοπέλα, την Χόλι Σάρτζις την οποία υποδύεται η Σίσι Σπέισεκ. Μια μέρα, όταν ο πατέρας της νεαρής, τον οποίο υποδύεται ο Γουόρεν Όουτς, επιχειρεί να τους χωρίσει, ο Κιτ τον σκοτώνει και φεύγει μαζί με την ερωμένη του στα Badlands της Μοντάνα. Θα ακολουθήσουν μια εφιαλτική περιπλάνηση, στη διάρκεια της οποίας το «καταραμένο» ζευγάρι θα σκοτώσει σχεδόν χωρίς αιτία άλλους εννιά ανθρώπους!
Η ταινία είναι σκηνοθετημένη από τον πολύ γνωστό αντικομφορμίστα σκηνοθέτη Tέρενς Μάλικ (εν έτει 1973) και να σημειωθεί εδώ πως αποτελεί το σκηνοθετικό του ντεμπούτο. Άλλες ταινίες που έχει σκηνοθετήσει είναι: Ημέρες Ευτυχίας (1978) και Η Λεπτή Κόκκινη Γραμμή (1998).
Η ταινία είναι μια δραματική περιπέτεια η οποία είναι βασισμένη στην αληθινή ιστορία του Τσαρλς Σταρκγουέδερ και της φιλενάδας του, η οποία συγκλόνισε την Αμερική του 1959. Παρακολουθούμε την καταδίωξη δύο παρανόμων, με βάση το ημερολόγιο του κοριτσιού, δοσμένη με δύναμη, ρεαλισμό αλλά και σατιρικό τόνο. Η ταινία θυμίζει λίγο το Μπόνι και Κλάιντ, αλλά και σε ορισμένα σημεία τον Κουέντιν Ταραντίνο. Ο Μάλικ δίνει ένα συγκλονιστικό κοινωνικό σχόλιο πάνω στην εφήμερη δόξα που χαρίζουν τα media, το οποίο μαγεύει με την υπόγεια ένταση και το λυρισμό του (παρά το γεγονός ότι είναι ένα σκληρό φιλμ).
Οι ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών είναι πραγματικά καταπληκτικές, ενώ πρέπει να πούμε πως και ο ίδιος ο σκηνοθέτης πραγματοποιεί μια πολύ σύντομη εμφάνιση στο φιλμ. O Μάρτιν Σιν δίνει μια πραγματικά συγκλονιστική ερμηνεία και κερδίζει εύκολα την παράσταση, ενώ η Σίσι Σπέισεκ στέκεται αντάξια δίπλα του. Να πούμε πως κατά τη διάρκεια της ταινίας ακούγεται και μουσική του Καρλ Ορφ (Musica Poetica). Να πούμε ότι η ταινία τιμήθηκε με το Χρυσό Κοχύλι στο Διεθνές Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, ενώ ο Μάρτιν Σιν στο ίδιο Φεστιβάλ πήρε βραβείο ερμηνείας. Επίσης η Σίσι Σπέισεκ προτάθηκε για ΒΑFTA πρωτοεμφανιζόμενης ηθοποιού.
Αυτή η άκρως αναρχική ταινία όταν πρωτοπροβλήθηκε στην Αμερική δεν σημείωσε επιτυχία. Όμως με το πέρασμα των χρόνων αναγορεύτηκε σε cult και όχι άδικα.»
ΔΕΚΑ ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΣΕΤΕ ΤΟ «BADLANDS»
Εξάλλου, 10 λόγοι για να μην χάσετε το Badlands είναι:
Για την πολύ ρεαλιστική απεικόνιση μιας καθυστερημένης αμερικανικής υπαίθρου, τόσο οικονομικά όσο και πνευματικά.
Για την ανάδειξη της τυφλής βίας ως απατηλού διεξόδου από την καταπίεση κάθε είδους.
Για την απεικόνιση ενός αληθινού περιστατικού σε μια χρονική περίοδο που μέχρι τότε εξιδανικευόταν από το σινεμά.
Για τον σπουδαίο ρόλο του Μάρτιν Σιν, που μελετά την εγκληματική προέκταση των κινηματογραφικών ινδαλμάτων.
Για την πρώτη σημαντική εμφάνιση της Σίσι Σπέισεκ, που της άνοιξε το δρόμο για μια σειρά απεικονίσεων αντισυμβατικών ηρωίδων.
Για την πολύ χαρακτηριστική εμφάνιση του Γουόρεν Όουτς στον ταιριαστό ρόλο του αυστηρού πατέρα.
Για την πολύ καλή φωτογραφία που αντιπαραθέτει τους ανοιχτούς, ηλιόλουστους χώρους με την εσωτερική “σκοτεινιά” των ηρώων.
Γιατί η ταινία ανήκει στην κατηγορία των ρεαλιστικών ταινιών κοινωνικού προβληματισμού της δεκαετίας του '70, που αργότερα εξέλιπαν.
Γιατί αποτελεί το ξεκίνημα της διανοητικής πρώιμης περιόδου του Τέρενς Μάλικ, πριν περάσει στην εμπορική με τη Λεπτή Κόκκινη Γραμμή (1998).
Γιατί άνοιξε το δρόμο για μια σειρά σύγχρονων απεικονίσεων εγκληματικών ζευγαριών όπως το Γεννημένοι Δολοφόνοι (1994).
Υ.Γ. Την επόμενη Δευτέρα 17 Οκτωβρίου η Κινηματογραφική Λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ-3 και το ΚΕΜΕΣ παρουσιάζουν στα πλαίσια του ίδιου αφιερώματος το δραματικό θρίλερ του Άλαν Πάκουλα Η εξαφάνιση (1971).
No comments:
Post a Comment