ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ ΞΕΠΕΡΑΣΕ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΙΣ 2.800.000 ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ.

Monday, March 26, 2012

Τα CD που διαβάζοντα​ι

Η κρίση της δισκογραφίας αναγκάζει πολλούς μουσικούς να προωθήσουν τη νέα τους δουλειά μέσα από τα βιβλιοπωλεία. Η «συμπαραγωγή» τραγουδιού, ποίησης και πεζογραφίας απαιτεί καλαίσθητες και επιμελημένες εκδόσεις βιβλίων και μουσικών δίσκων

O,τι γνωρίζαμε μέχρι σήμερα για το δίκτυο διάθεσης των CD, κυρίως μέσα από τις μεγάλες αλυσίδες ελληνικών δισκοπωλείων (Metropolis), καλύτερα να το ξεχάσουμε. Το δίκτυο βαίνει προς διάλυση, επιδεινώνοντας έτσι μια ήδη αποδυναμωμένη αγορά και λόγω της οικονομικής κρίσης αλλά και της κρίσης στη δισκογραφία.

Αλλο όμως στάση εμπορίου, άλλο στάση ιδεών και δημιουργικότητας. Γιατί αυτές δεν σταματάνε ποτέ. «Ολο αυτό το διάστημα υπήρχε μια "ενεργειακή βόμβα" μέσα μου, σαν αντίδραση ίσως σε όλο αυτό που ζούμε», λέει ο Κωστής Μαραβέγιας που βρήκε τη λύση γράφοντας μια ολοκαίνουργια νουβέλα, μέσα από την οποία ξεπήδησαν και τα νέα του τραγούδια. Η «Λόλα» (τίτλος του νέου του βιβλίου αλλά και του νέου CD) βρήκε... καταφύγιο στη Minos και κυκλοφορεί σε δύο διαφορετικές εκδοχές. Σκέτο CD (στα δισκάδικα) και βιβλίο μαζί με CD από το δίκτυο των εκδόσεων Μεταίχμιο. Το βασικό κόστος, όμως, παραγωγής CD και βιβλίου βάρυνε τη Minos.

Με διαφορετικό «πακέτο» συμμετοχής στο κόστος παραγωγής από τη δισκογραφική εταιρεία ή τον εκδότη, έχουμε δει τελευταία και άλλες αντίστοιχες πρωτοβουλίες, όπου το τραγούδι συνοδεύεται από βιβλίο (ίσως και το ανάποδο) και το βιβλιοπωλείο μοιάζει να γίνεται ο φυσικός χώρος και των δύο. Το «Για ποιο ταξίδι μου μιλάς» από τον Νίκο Ζούδιαρη - οκτώ διηγήματα και ένα CD με τραγούδια - ήταν μια παραγωγή των εκδόσεων Γαβριηλίδη, όπως και το «Ξένη γη» του Βαγγέλη Μαρκαντώνη που συνοδεύτηκε από τη νουβέλα «Πώς ο Στέλιος και οι φίλοι του έβγαλαν τον χειμώνα» που έγραψε ο ίδιος. Ζωγραφική, ποίηση και μουσική συγκεντρώνει το «7» του Θάνου Μικρούτσικου (και αυτό από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη), με επτά πίνακες του Γιώργου Λαζόγκα, επτά ποιήματα του Γιώργου Κακουλίδη και επτά πιανιστικές στιγμές του Θάνου Μικρούτσικου. Την τελευταία του ποιητική συλλογή κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη και ο στιχουργός Ισαάκ Σούσης, αλλά και εδώ το βιβλίο συνοδεύεται από ένα CD με απαγγελίες και μελοποιημένους στίχους του. «Είναι περισσότερο μια προσπάθεια να μπει το CD στον χώρο του βιβλίου», λέει ο εκδότης Σάμης Γαβριηλίδης. «Αν θα πάει καλά ή όχι εξαρτάται από το περιεχόμενό του και ποιος είναι ο δημιουργός του». Στο βιβλιοπωλείο μετράει περισσότερο το ποιητικό ή συγγραφικό μέρος, εκτός εάν ο πρωτοεμφανιζόμενος, ως συγγραφέας τραγουδοποιός, έχει όντως κάτι να πει. «Αλλωστε το CD σήμερα απλώς βοηθάει τον τραγουδιστή ή τραγουδοποιό να πουλήσει τα λάιβ του», συμπληρώνει.

Αν εξαιρέσουμε το γεγονός ότι μια «μεικτή» έκδοση έχει συνήθως και έναν συλλεκτικό ρόλο, υπάρχει κι ένας άλλος παράγοντας που κάνει ελκυστική την επιλογή. Οταν ένα CD θεωρηθεί προσάρτημα ενός βιβλίου, έχει πολύ χαμηλότερο ΦΠΑ. Το ξέρουν όλοι αυτό. Και σίγουρα οι καλλιτέχνες που αναζητούν νέους τρόπους να κυκλοφορήσουν τις δουλειές τους. Δεν είναι υποχρεωμένοι να έχουν… δίπλωμα εμπόρου ή παραγωγού, αλλά ουδείς μπορεί πλέον να γυρίζει την πλάτη στα δεδομένα της αγοράς. «Τα πράγματα είναι δύσκολα», λέει ο Κ. Μαραβέγιας που, αν και φύσει αισιόδοξος, ήξερε εκ των προτέρων ότι η πρόταση που θα έκανε στη Minos θα ήταν πολύ ακριβή για να γίνει αποδεκτή. Ηταν άραγε μια κίνηση τακτικής εκ μέρους της εταιρείας; Μια «συμμαχία» με τις εκδόσεις Μεταίχμιο που θα έχει συνέχεια; Η απάντηση από τη Μαργαρίτα Μάτσα: «Ξέραμε ότι είναι δύσκολο να βγάλει τα λεφτά του, αλλά αποφασίσαμε να το κάνουμε...».

Τελικά, τα βιβλιοπωλεία ή τα πολυκαταστήματα τεχνολογίας/ψυχαγωγίας καλύπτουν την αγορά; Εχουν δει προκοπή τα CD μέσα στα βιβλιοπωλεία; H απάντηση είναι αρνητική. Οι πωλήσεις δεν είναι τόσο σοβαρές για να πει κανείς ότι λύνεται το θέμα. Και όπως λέει η κ. Μάτσα, «δεν είναι ότι πιστεύουμε πως πεθαίνει το CD ως φυσικό προϊόν. Απλώς δεν υπάρχουν σημεία στην πόλη για να πουληθεί. Πρέπει να επινοούμε διαρκώς νέους τρόπους να απευθυνόμαστε στο κοινό. Αντί για CD να φτιάχνουμε ολοκληρωμένα projects που περιέχουν και λάιβ».

No comments:

Post a Comment