Μεγάλο αφιέρωμα του “Σαν Σήμερα .gr” για το
Πάσχα.
Διαβάστε για τους πρωταγωνιστές του Θείου
Δράματος,
τα πιο
γνωστά τροπάρια της Μεγάλης Εβδομάδας, τα έθιμα
και
κλασσικά εορταστικά διηγήματα.
Το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη εορτή της Χριστιανοσύνης.
Καθιερώθηκε από τους Αποστόλους ως ανάμνηση της σταυρικής θυσίας του Ιησού, από την οποία πηγάζει η σωτηρία του ανθρώπινου γένους.
H πένθιμη ατμόσφαιρα της Μεγάλης Εβδομάδας και η χαρά που τη διαδέχεται το βράδυ της Ανάστασης δεν βιώνονται με την ίδια κατάνυξη και τον ίδιο ενθουσιασμό από ολόκληρο το Χριστιανικό κόσμο.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία δίνει μεγαλύτερη έμφαση στην ανάσταση του Κυρίου, ενώ η Δυτική στο θρήνο για το θάνατό του.
Διαφορές υπάρχουν και ως προς τον χρόνο εορτασμού του Πάσχα από τα δύο βασικά ρεύματα του Χριστιανισμού.
Οι Ορθόδοξοι μένουν πιστοί στην απόφαση της Α’ Οικουμενικής Συνόδου (325), ότι το Πάσχα πρέπει να εορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο της εαρινής ισημερίας και μετά το εβραϊκό Πάσχα, προκειμένου να τηρείται η σειρά των γεγονότων.
Οι Δυτικoί μετά την υιοθέτηση του Γρηγοριανού Ημερολογίου εγκατέλειψαν αυτή την παράδοση. Το Χριστιανικό Πάσχα έλκει την καταγωγή του από το αντίστοιχο Ιουδαϊκό, την μεγάλη εορτή του Ιουδαϊσμού, που καθιερώθηκε για να γιορτάζεται η ανάμνηση της εξόδου των Εβραίων από την Αίγυπτο.
Το Πάσχα στον ελληνικό χώρο έχει ένα πλούσιο εθιμικό κύκλο που αρχίζει από το Σάββατο του Λαζάρου και συνεχίζεται την εβδομάδα της Διακαινησίμου, που θεωρείται συνέχεια της Λαμπρής, σύμφωνα με την διδασκαλία της εκκλησίας.
Άγιο Πάσχα: Το «πορτρέτο» της Μεγάλης Εβδομάδας
Το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη γιορτή της Χριστιανοσύνης. H πένθιμη ατμόσφαιρα της Μεγάλης Εβδομάδας και η χαρά που τη διαδέχεται το βράδυ της Ανάστασης...
Ιησούς Χριστός
Υιός του Θεού, Θεάνθρωπος, το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδας και Ιδρυτής του Χριστιανισμού, της πρώτης σε απήχηση θρησκείας του κόσμου.
Ιούδας ο Ισκαριώτης
Ένας από τους 12 μαθητές του Χριστού, ο οποίος τον πρόδωσε για «τριάκοντα αργύρια». Ήταν ο μόνος που καταγόταν από τη φυλή του Ιούδα...
Άννας: Ο «αναρμόδιος» δικαστής του Χριστού
Αρχιερέας των Ιουδαίων, στον οποίο οδηγήθηκε ο Ιησούς Χριστός πριν από τον Καϊάφα.
Καϊάφας: Ο αρχιερέας που καταδίκασε τον Χριστό
Ποιος ήταν, πώς ανήλθε στο αξίωμά του, ποιο ήταν το τέλος του και πώς συνδέεται με τα μνημεία που φέρουν το όνομά του;
Πόντιος Πιλάτος: Η ζωή και το τέλος του Ρωμαίου που σταύρωσε τον Χριστό
Από ιππέας έγινε έπαρχος, προκάλεσε την εχθρότητα των Ιουδαίων και όταν έχασε τον προστάτη του αναγκάστηκε να επικυρώσει την καταδίκη του Ιησού.
Βαραββάς: Ο κρατούμενος που απελευθερώθηκε αντί για τον Χριστό
Ιουδαίος ληστής ή επαναστάτης, που επιλέχθηκε από το πλήθος ν’ αφεθεί ελεύθερος από τον Πιλάτο για να σταυρωθεί ο Ιησούς Χριστός.
Οι Δύο Ληστές
Ο Δυσμά και ο Γεστάς, οι δύο «κακούργοι» που σταυρώθηκαν μαζί με τον Ιησού Χριστό «εις εκ δεξιών και εις εξ ευωνύμων».
Ιωσήφ ο από Αριμαθαίας: Ο κρυφός μαθητής που αποκαθήλωσε το σώμα του Χριστού
Ο «ευσχήμων βουλευτής» των Ευαγγελίων, μέλος του μεγάλου ιουδαϊκού συμβουλίου της Ιερουσαλήμ και κρυφός μαθητής του Ιησού.
Μαρία η Μαγδαληνή: Η αφοσιωμένη μαθήτρια που είδε πρώτη τον Αναστάντα Χριστό
Η Μαρία η Μαγδαληνή ανήκε στον κύκλο μιας ομάδας γυναικών, οι οποίες ακολουθούσαν τον Χριστό και τους Αποστόλους και τους βοηθούσαν στο έργο τους.
Άγιος Λογγίνος: Ο επικεφαλής της ρωμαϊκής φρουράς στο σταυρό και τον τάφο του Χριστού
Μάρτυρας της χριστιανικής εκκλησίας. Ήταν επικεφαλής της στρατιωτικής φρουράς κατά τη σταύρωση του Χριστού, την ταφή και τη σφράγιση του τάφου Του.
Αγία Πρόκλα: Η γυναίκα του Πιλάτου που έγινε Χριστιανή
Σύζυγος του Ποντίου Πιλάτου, η οποία φέρεται να του ζήτησε την αθώωση του Ιησού και κατά την παράδοση έγινε χριστιανή.
Το Τροπάριο της Κασσιανής
Τροπάριο που συνέγραψε η Οσία Κασσιανή και ψάλλεται τη Μεγάλη Τρίτη.
Ιδού ο Νυμφίος
Τροπάριο που συνέγραψε ο Άγιος Ρωμανός ο Μελωδός και ψάλλεται τη Μεγάλη Τρίτη.
Τον νυμφώνα σου βλέπω
Τροπάριο που συνέγραψε ο Άγιος Ρωμανός ο Μελωδός και ψάλλεται τη Μεγάλη Τρίτη.
Το έθιμο του Πασχαλινού Αβγού
Ένα από τα παμπάλαια έθιμα που σχετίζεται με τον εορτασμό του χριστιανικού Πάσχα. Έλκει την καταγωγή του από τη Μεσοποταμία και τις πρώτες χριστιανικές κοινότητες της περιοχής.
Το έθιμο της Λαμπροκουλούρας
Είναι το πασχαλινό ψωμί ή το τσουρέκι, σε διάφορα σχήματα, μ’ ένα ή περισσότερα κόκκινα αβγά στο πάνω μέρος τους. Η Λαμπροκουλούρα επιβίωσε παλαιότατου εθίμου...
Η Φουνάρα του Ιούδα
Ένα από τα έθιμα του Πάσχα που έχουν άμεση σύνδεση με την τιμωρία του Ιούδα. Λαμβάνει χώρα το βράδυ του Μεγάλου Σαββάτου, πριν από το «Χριστός Ανέστη».
Η Μεγάλη Εβδομάδα στην Κέρκυρα
Τα έθιμα και οι παραδόσεις στο νησί των Φαιάκων, όπου Ορθόδοξοι και Καθολικοί Χριστιανοί γιορτάζουν μαζί το Πάσχα από το 1583.
Η Λαμπρή στη Ζάκυνθο
Οι θρησκευτικές εκδηλώσεις χαρακτηρίζονται από την επτανησιακή πολυφωνική εκκλησιαστική μουσική και από έθιμα που έχουν βαθιές ρίζες.
Τα πασχαλινά έθιμα στις Σποράδες και τη Μαγνησία
Ξεχωρίζουν οι αναπαραστάσεις της Αποκαθήλωσης και του ενταφιασμού του Χριστού στο Βόλο, αλλά και της «εις Άδου Καθόδου» στη Σκιάθο.
Το έθιμο των Λαζαρίνων
Ένα από τα πιο ξεχωριστά έθιμα του Σαββάτου του Λαζάρου. Συμμετέχουν μόνο γυναίκες και αναβιώνει κάθε χρόνο στην Αιανή, την ιστορική έδρα του Δήμου Κοζάνης.
Τα πασχαλιάτικα έθιμα της Καρδίτσας
Πολλά διατηρούνται μέχρι σήμερα, άλλα ξεχάστηκαν και άλλα αναβιώνουν ή αναπαριστώνται από διάφορους φορείς.
Το έθιμο της Βούρνας
Ένα ξεχωριστό πασχαλινό έθιμο, που τελείται κάθε χρόνο στο χωριό Άγιος Ισίδωρος της Ρόδου.
Η ιστορία του Δώρου του Πάσχα
Η πρώτη αναφορά για το δώρο του Πάσχα γίνεται σ’ ένα έγγραφο προς το Μινιστέριο της Οικονομίας τον Απρίλιο του 1822, μεσούσης της Ελληνικής Επανάστασης.
Το Πάσχα
Άρθρο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Δημοσιεύτηκε στις 6 Μαΐου 1888, ανήμερα την Κυριακή του Πάσχα, στην εφημερίδα «Εφημερίς» των Αθηνών.
Πάσχα Ρωμέικο
Διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Πρωτοδημοσιεύτηκε στις 10 Απριλίου του 1891 στο περιοδικό «Αττικόν Μουσείον», με τον υπότιτλο «σύγχρονος ηθογραφία».
Παιδική Πασχαλιά
Διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, που πρωτοδημοσιεύτηκε στην εφημερίδα «Άστυ» στις 24 Απριλίου 1891 με τον υπότιτλο «Αναμνήσεις».
© SanSimera.gr
No comments:
Post a Comment