ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ ΞΕΠΕΡΑΣΕ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΙΣ 2.800.000 ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ.

Tuesday, December 1, 2020

Το ελληνικό σχέδιο για τη διανομή εμβολίων

Σε ετοιμότητα η εφοδιαστική αλυσίδα - Συνάντηση Ομάδας Κρούσης με τον υπ. Υγείας

via REUTERS/MODER

Του Φάνη Ζώη

Στην τελική ευθεία για την έναρξη των εμβολιασμών βρίσκονται πολλές χώρες στον πλανήτη, με τις ΗΠΑ και τη Γερμανία να προηγούνται στην κούρσα, έχοντας εξαρχής συμφωνίες προδιανομής με εταιρείες. Αυτή τη στιγμή έγκριση αναμένουν τέσσερα εμβόλια.
Στην Ελλάδα κινητικότητα παρατηρείται στην «εμπορευματική κοινότητα» με τη δημιουργία Ομάδας Κρούσης, η οποία θα έχει αυτή την εβδομάδα, ίσως και σήμερα, συνάντηση με τον υπουργό Υγείας Βασίλη Κικίλια και υπηρεσιακούς παράγοντες, προκειμένου να ενημερωθεί για τη σχεδίαση και υλοποίηση του έργου της μεταφοράς, αποθήκευσης και διανομής του εμβολίου κατά του SARS-CoV-2. 
Την ίδια στιγμή η Ελληνική Ένωση Βιομηχανιών Ψύχους & Logistics (ΕΕΒΨ&L) έχει προτείνει τη δημιουργία ενός cluster με σκοπό να χρησιμοποιηθούν και να ενισχυθούν υπάρχουσες υποδομές για τον σχεδιασμό, τη διαχείριση και διανομή των φαρμάκων, λόγω της ιδιαίτερης αντιμετώπισης που απαιτείται, προκειμένου να διατηρηθεί η Αλυσίδα Αξίας του εμβολίου. Πάντως, στη Γερμανία το μεγαλύτερο μέρος της διανομής των εμβολίων στη χώρα έχουν αναλάβει τα γερμανικό ταχυδρομείο DHL, η Fedex, η UPS, καθώς και η Kuhne + Nagel, που μεταφέρουν φαρμακευτικά σκευάσματα και μπορούν να διασφαλίσουν την κατάλληλη ψύξη.
Συνομιλίες με τις φαρμακευτικές εταιρείες διεξάγονται εδώ και καιρό, αναφέρουν οι εκπρόσωποι των εταιρειών logistics. Η Kuhne + Nagel και η DHL ανακοίνωσαν πως έχουν ήδη γίνει οι πρώτες συμβάσεις logistics για τη μεταφορά των εμβολίων κατά της Covid-19 και μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη η DHL έχει συνάψει συμφωνία με την Pfizer, η οποία προτίθεται να δημιουργήσει μεγάλο κέντρο διανομής στη Μαδρίτη.
Η Ομάδα Κρούσης στην Ελλάδα αποτελείται από στελέχη του «Ελ. Βενιζέλος», αεροπορικών εταιρειών, cargo και ground handlers, διαμεταφορείς και διεθνείς couriers, αλλά και τελωνειακούς.
Η με διαφορά σημαντικότερη πρόκληση στον χώρο της εφοδιαστικής αλυσίδα διεθνώς, αλλά σαφώς και στην Ελλάδα, αναφέρει ο κ. Αλέξης Σιώρης, διευθυντής Ανάπτυξης Επίγειας Εξυπηρέτησης & Εμπορευματικών Υπηρεσιών του αεροδρομίου της Αθήνας, θα είναι η διανομή του εμβολίου. Όχι μόνο τους επόμενους μήνες, προσθέτει, αλλά σε βάθος χρόνου, εκτιμώντας ότι ο εμβολιασμός κατά του SARS-CoV-2 θα πρέπει να πραγματοποιηθεί μία ή και περισσότερες φορές τον χρόνο για συγκεκριμένα χρόνια, μέχρι ο πληθυσμός σταδιακά να αποκτήσει «ανοσία της αγέλης».

Οι προκλήσεις για
την αλυσίδα logistics
Η εμπορευματική κοινότητα καλείται να επιλύσει μια σειρά από προκλήσεις αναφορικά με τη διακίνηση του εμβολίου, όπως μεταξύ άλλων:

1 Η επικείμενη διακίνηση, διαφορετικού τύπου εμβολίων, τα οποία θα χρήζουν διαφορετικής διαχείρισης, όπως π.χ. η διατήρηση σε διαφορετικές συνθήκες θερμοκρασίας (από -70οC, αλλά και 2οC-8οC),

2 Η διατήρηση των εμβολίων, άμα τη αφίξει τους, στην περίπτωση της Pfeizer, στην πολύ χαμηλή θερμοκρασία των -70οC. Δεδομένου ότι οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις ψύχους ανά την επικράτεια καταψύχουν μέχρι τους περίπου -30οC, θα πρέπει να στηθεί η απαραίτητη υποδομή και μάλιστα σε διαφορετικές περιφέρειες της χώρας, ώστε να διευκολυνθεί η προώθηση στο τελικό σημείο εμβολιασμού.

3 Η αερομεταφορά per se: Η κατάψυξη των εμβολίων, στους -70οC, αλλά ακόμη και στους -20οC, προϋποθέτει τη χρήση ξηρού πάγου, γεγονός που αυξάνει το βάρος του εμπορεύματος αλλά και δυσκολεύει τη διαχείρισή του. Λόγω της επικινδυνότητας του ξηρού πάγου, δεν θα είναι δυνατή η φόρτωση στην καμπίνα του αεροσκάφους, γεγονός που περιορίζει κατά πολύ το μέγιστο όγκο μεταφοράς. Θα πρέπει επομένως να χρησιμοποιηθούν, κατά κόρον, αμιγώς εμπορευματικά αεροπλάνα και όχι μόνο από τον τόπο παραγωγής στα κέντρα διανομής π.χ. της Ευρώπης, αλλά και στα κράτη μεμονωμένα και από εκεί, ενδεχομένως, σε σημεία όπου ίσως δεν προκρίνεται η οδική μεταφορά (βλ. νησιωτικές περιοχές στην Ελλάδα).

4 Το σωστό timing κατά την άφιξη στο ΔΑΑ (διαθεσιμότητα οδικών μέσων καθώς και εξειδικευμένου προσωπικού στην περίπτωση καθυστερημένης ή απροειδοποίητης άφιξης του αεροσκάφους). Δεδομένου ότι οι υφιστάμενες εγκαταστάσεις ψύχους ανά την επικράτεια καταψύχουν μέχρι τους περίπου -30οC, θα πρέπει να στηθεί η απαραίτητη υποδομή και μάλιστα σε διαφορετικές περιφέρειες της χώρας, ώστε να διευκολυνθεί η προώθηση στο τελικό σημείο εμβολιασμού. 

5 Στην περίπτωση διάρρηξης της εφοδιαστικής αλυσίδας σε κάποιο ενδιάμεσο σημείο, θα απαιτείται η διατήρηση των εμβολίων στην προδιαγεγραμμένη θερμοκρασία με προσθήκη ξηρού πάγου, για την οποία απαραίτητη προϋπόθεση είναι η υλικοτεχνική επάρκεια καθ' όλη τη διάρκεια του ταξιδιού.

6 Θα πρέπει να αποκλειστεί η πιθανή δήμευση εμβολίων σε ενδιάμεσους σταθμούς, φαινόμενο το οποίο παρατηρήθηκε κατά τη μεταφορά ειδών πρώτης ανάγκης στις αρχές του χρόνου, αλλά και να εξασφαλισθεί η ασφάλεια (security) των εμβολίων σε όλη τη διάρκεια της μεταφοράς τους. 

No comments:

Post a Comment