ΤΟ ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΜΑΣ ΞΕΠΕΡΑΣΕ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΙΣ 2.800.000 ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ.

Wednesday, September 25, 2019

ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ «ΑΡΑΜΠΕΣΚ»
ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΑ 30 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ  ΤΗΣ ΕΡΤ3 ΚΑΙ ΤΟ ΚΕΜΕΣ
Με ένα αγαπημένο φιλμ της δεκαετίας του ´60 κλείνουν το αφιέρωμά τους cult σκιές η κινηματογραφική λέσχη των εργαζομένων της ΕΡΤ3 και το ΚΕΜΕΣ, τη Δευτέρα  30 Σεπτεμβρίου στις 21:30 στον θερινό κινηματογράφο ΑΠΟΛΛΩΝ. Πρόκειται για το «Αραμπέσκ» («Arabesque», έγχρωμο, ΗΠΑ, 1966, διάρκεια 105´) σε σκηνοθεσία Στάνλεϊ Ντόνεν και σενάριο από το μυθιστόρημα του Γκόρντον Κότλερ. Παίζουν οι Γκρέγκορι Πεκ, Σοφία Λόρεν, Άλαν Μπάντελ, Κίερον Μουρ, Τζορτζ Κουλούρις
Ένας Αμερικανός καθηγητής, εξειδικευμένος στη μελέτη αραβικών ιερογλυφικών, αναλαμβάνει να αποκωδικοποιήσει έναν πάπυρο, κρυπτογράφημα των Χετταίων, που κρύβει πολλά μυστικά. Σύντομα όμως μπαίνει σε μπελάδες, καθώς καθίσταται θήραμα για οποιονδήποτε ενδιαφέρεται για το περιεχόμενο του παπύρου. Στην προσπάθειά του να ανακαλύψει την αλήθεια και να σώσει τη ζωή του, θα δεχτεί βοήθεια από μια μυστηριώδη αλλά και σαγηνευτική γυναίκα. Μια έξυπνη, κωμική, κατασκοπευτική  περιπέτεια με στοιχεία ερωτικής κομεντί, πολιτικής σάτιρας και με χαρακτηριστικά κοσμοπολίτικα στοιχεία. Το φιλμ κέρδισε BAFTA φωτογραφίας.
Την ταινία θα προλογίσει ο Αλέξης Ν. Δερμεντζόγλου, έντυπη κριτική του οποίου θα διανεμηθεί  στο κοινό, ενώ το προς συζήτηση θέμα με το τέλος της προβολής θα είναι: Οι κώδικες  του ψυχαγωγικού σινεμά τη δεκαετία του ´60.
Η κριτική που θα διανεμηθεί  είναι η ακόλουθη:
«Τυπικότατο δείγμα του αστικού ψυχαγωγικού σινεμά του ’60, που αγαπήθηκε πολύ στην εποχή του και από το ελληνικό κοινό. Η συνταγή κλασική. A boy meets girl κι εκεί αρχίζουν και τελειώνουν όλα. Όταν το boy είναι ο αρρενωπός Γκρέγκορι Πεκ και το girl η απαστράπτουσα Σοφία Λόρεν, εύχυμος  και εξωτική, τότε η ιστορία είναι απλή. Το μυστήριο περιστρέφεται γύρω από έναν πάπυρο –κρυπτογράφημα των Χετταίων του 2000 π.Χ., που πρέπει να αποκρυπτογραφηθεί επειγόντως  γιατί κρύβει κάποιο θανατηφόρο μυστικό. Ένας Αμερικανός ειδικός καθηγητής αναλαμβάνει την αποκρυπτογράφηση και κινδυνεύει  ακόμα και με θάνατο. Στο βάθος  τα πετρέλαια της Αραβίας  και τα συμφέροντα προς εκμετάλλευση. Η ταινία είναι δείγμα ατόφιου σινεμά, οι εξελίξεις είναι προσχηματικές. Όλα για να  εκφέρουν με καθαρή άρθρωση τον σοφιστικέ λόγο τους οι σταρ, να περνάει η ώρα καλά με ίντριγκες, καλαμπούρια, αργούς ρυθμούς και κάποιες θεατρογενείς σεκάνς.
Ο Στάνλεϋ Ντόνεν, σ’ αυτό το μοτίβο, μας είχε προσφέρει το υπέροχο Ραντεβού στο Παρίσι (1963), ο Μαρκ  Ρόμπσον το Όχι δάφνες για τους δολοφόνους (1963),ο Χίτσκοκ το Σχισμένο παραπέτασμα (1966). Κωμωδία το φιλμ, με στοιχεία παρωδίας και ΤζεϊμςΜποντικής δημιουργίας, κατασκοπικού αέρα και πολύ κοσμοπολίτικου στιλ. Ξεχωρίζουν τα άσπρα, κόκκινα και υπολοίπων χρωμάτων συνολάκια της Λόρεν, σχεδιασμένα παρακαλώ από τον Κριστιάν Ντιόρ, τα πλούσια ντεκόρ, η ωραία μουσική του Χένρι Μαντσίνι, η  ανεμελιά και το χαβαλέ του ‘60. Μεγάλη επίδοση έχουμε όμως στην έξοχη έγχρωμη φωτογραφία, με πλάνα φλουαρτιστίκ  και τα πρωτοεμφανιζόμενα πλάνα διαμέσου άλλων επιφανειών, με  την επικράτηση των  κόκκινων, ροζέ και γαλάζιων χρωμάτων. Εντυπωσιακή η φράση που εκφέρει ο Άραβας ηγέτης «Κι εγώ τι θα πω τώρα στους υπηκόους μου ως άλλη Αντουανέτα; Πιείτε πετρέλαιο  αντί για νερό;». 
Η ταινία δεν παίρνει ποτέ στα σοβαρά τον εαυτό της ,συνεχώς μας κλείνει το μάτι, μας γνέφει «Αυτό είναι το αξιοπρεπές σινεμά μαζικής ψυχαγωγίας για μια ευχάριστη βραδιά». Είναι λοιπόν  το τυπικό λεγόμενο feel good cinema μιας άλλης  εποχής, που το παρακολουθούμε νοσταλγικά μεν, αλλά αναρωτώμενοι  «Μα τόσο αθώοι  ήταν οι άνθρωποι του ’60;». Κι όπως τελειώνουν και πολλά αμερικάνικα κινούμενα σκίτσα «That´s all  folks»…»
Ταινίες που πλησιάζουν το στιλ του «Αραμπέσκ» είναι: «Ραντεβού στο Παρίσι» του Στάνλεϊ Ντόνεν, «Όχι δάφνες για τους δολοφόνους» του Μαρκ Ρόμπσον, «Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά» και «Σχισμένο παραπέτασμα» του Άλφρεντ Χίτσκοκ , «Κυνηγώντας τον δολοφόνο» του Τζακ Σμάιτ , «Ο δολοφόνος θα ‘ρθει απόψε» του Ντέιβιντ Μίλερ, «Οι συνωμότες» του Έντουαρντ  Ντμίτρικ.
Με την επόμενη προβολή, τη Δευτέρα  7 Οκτωβρίου, εγκαινιάζεται  ο νέος θεματολογικός κύκλος της Λέσχης «Περί ηθικής», με πρώτη ταινία το βραβευμένο αριστούργημα του Ρομάν Πολάνσκι, «Μαχαίρι στο νερό». Οι προβολές μεταφέρονται  πλέον στον κινηματογράφο ΒΑΚΟΥΡΑ (Ιωάννου Μιχαήλ αρ. 8, τηλ. 2310233665), με ώρα έναρξης στις 21:00.

Για οποιαδήποτε επικαιροποιημένη πληροφορία σχετικά με τις ταινίες, τους συντελεστές και το πρόγραμμα, ανατρέχετε στο kemes facebook  ή στο kemes.wordpress.com

No comments:

Post a Comment