Ανατροπές και αιφνιδιασμοί από το
Υπερταμείο για την ανάπλαση
της ΔΕΘ
Πλήρης υπήρξε ο αιφνιδιασμός της διοίκησης της ΔΕΘ – Helexpo από την ανακοίνωση του Υπερταμείου για τη δραστηριότητά του την τριετία 2022 – 2024, στην οποία γίνεται
ειδική αναφορά στον εθνικό εκθεσιακό φορέα και την προοπτική ανάπλασης του
εκθεσιακού κέντρου στη Θεσσαλονίκη. Πέρα από το ότι το Διοικητικό Συμβούλιο της
εταιρείας δεν γνώριζε ότι επίκειται ανακοίνωση -αυτό άλλωστε είναι στη διακριτική ευχέρεια του εκδότη, δηλαδή του Υπερταμείου-, το σημαντικό είναι ότι η διοίκηση της ΔΕΘ – Helexpo
αγνοούσε τόσο τις κινήσεις όσο και τα συμπεράσματα και τις εκτιμήσεις του ενός και
μοναδικού μετόχου της εταιρείας για το κρίσιμο θέμα της ανάπλασης του εκθεσιακού
κέντρου της Θεσσαλονίκης, που όπως διατυπώνονται δημιουργούν περισσότερες
απορίες απ’ όσες λύνουν.
Καταλήγουν σε περισσότερα ερωτήματα, παρά δίνουν απαντήσεις. Για μια υπόθεση
που αφορά μεν τη ΔΕΘ – Helexpo, αλλά επί της ουσίας επηρεάζει το σύνολο της Θεσσαλονίκης, τόσο λόγω του κομβικού σημείου στο οποίο βρίσκεται η έκταση των 176 στρεμμάτων, στο πιο κεντρικό σημείο της πόλης, όσο και λόγω των δραστηριοτήτων που προβλέπονται για την περιοχή. Επίσης, ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί -και στα μέλη της διοίκησης της ΔΕΘ – Helexpo- η ασάφεια των αναφορών για τις διάφορες πτυχές του θέματος, που σε συνδυασμό με την πλήρη αδράνεια που έχει περιέλθει η υπόθεση εδώ και μήνες επιβεβαιώνουν την αίσθηση που υπάρχει για απροθυμία εκ μέρους του Υπερταμείου να προχωρήσει γρήγορα την υπόθεση. Έτσι κι αλλιώς ο αρχικός στόχος της διοίκηση της ΔΕΘ – Helexpo για ολοκλήρωση του πρότζεκτ το 2026, χρονιά κατά την οποία συμπληρώνονται 100 χρόνια από την πρώτη «Εμποροπανήγυρη Θεσσαλονίκης» του Νικολάου Γερμανού, έχει ακυρωθεί εδώ και καιρό, ενώ η… μετάφραση των απόψεων του Υπερταμείου οδηγεί σε απροσδιόριστο βάθος χρόνου. Επίσης, το Υπερταμείο δεν ξεκαθαρίζει αν λαμβάνει στα σοβαρά υπόψιν του τα αποτελέσματα τηλεδιάσκεψης που πραγματοποιήθηκε ακριβώς ένα μήνα πριν -στις 19 Δεκεμβρίου 2023- παρουσία των υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη και Επικρατείας Άκη Σκέτσου, του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολου Τζιτζικώστα, αλλά και δικών του εκπροσώπων, στην οποία η περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είχε προσφέρει λύση 20 – 30 εκατ. ευρώ για τη διαμόρφωση του μητροπολιτικού πάρκου στο 50% της έκτασης.
Η κατάτμηση του πρότζεκτ
Από τα πιο σημαντικά σημεία της ανακοίνωσης του Υπερταμείου για την ανάπλαση του εκθεσιακού κέντρου της ΔΕΘ – Helexpo είναι η κατάτμηση του πρότζεκτ με βάση τις πέντε προβλεπόμενες δραστηριότητες: Πάρκο, πράσινοι χώροι και χώροι αναψυχής, εκθέσεις και συνέδρια, επιχειρηματικό κέντρο και ξενοδοχείο, υπόγειο πάρκινγκ. Σύμφωνα με το Υπερταμείο, λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του έργου και της σύνθεσης διάφορων χρήσεων, αποφασίσθηκε να εξετασθεί διακριτά η απόδοση και βιωσιμότητα του εν λόγω έργου ανά δραστηριότητα και τομέα, προκειμένου να αποκτηθεί καλύτερη εικόνα των επιμέρους χρηματοδοτικών δυνατοτήτων. Αυτό σημαίνει -σε απλά ελληνικά- ότι θα απαιτηθούν ξεχωριστές μελέτες για κάθε δραστηριότητα και εν συνεχεία αναζήτηση χρηματοδοτήσεων, με προφανή προτεραιότητα -όπου είναι δυνατό- στον ιδιωτικό τομέα. Η νέα συνθήκη κάνει σαφώς πιο πολύπλοκο το πρότζεκτ, άρα και πιο χρονοβόρο στην προετοιμασία, αλλά και στην εκτέλεσή του. Διότι τι θα συμβεί εάν για κάποιες δραστηριότητες -επιχειρηματικό κέντρο / ξενοδοχείο και υπόγειο πάρκινγκ- εκφραστεί επενδυτικό ενδιαφέρον από τον ιδιωτικό τομέα και για κάποιες άλλες -όπως είναι το εκθεσιακό και συνεδριακό κέντρο, που υποστηρίζει τη βασική δραστηριότητα της ΔΕΘ - Helexpo- καταγραφεί απροθυμία. Ή πώς ακριβώς θα βρεθεί χρηματοδότηση για το μητροπολιτικό πάρκο, το οποίο εξ' ορισμού δεν θα έχει έσοδα, άρα η εμπλοκή ιδιωτών στη δημιουργία και τη συντήρησή του αποκλείεται. Επίσης, η ανακοίνωση του Υπερταμείου περιορίζεται αυστηρά στα 176 στρέμματα ιδιοκτησίας του, ενώ στις τελευταίες συζητήσεις για το πρότζεκτ τείνει να προστεθούν ως μέρος του Μητροπολιτικού Πάρκου τα 18 στρέμματα της Αγίας Φωτεινής, εάν όχι και το Γ’ Σώμα Στρατού, για το οποίο, όμως, υπάρχουν αυτονόητες δυσκολίες.
Ο δημόσιος χαρακτήρας
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην ανακοίνωσή του το Υπερταμείο τονίζει εμφατικά τον δημόσιο χαρακτήρα που θα διατηρήσει η ΔΕΘ – Helexpo. Κάτι που προκαλεί εντύπωση όχι τόσο επειδή (υποτίθεται ότι) το βασικό σενάριο για την εταιρεία ήταν η ιδιωτικοποίησή της, αλλά κυρίως επειδή σε μια χώρα -και ειδικά σε μια πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη-, όπου έχουν ιδιωτικοποιηθεί βασικότατες υποδομές και δραστηριότητες όπως είναι το λιμάνι, το αεροδρόμιο, αλλά και οι σιδηροδρομικές μεταφορές, η ΔΕΘ – Helexpo ως διοργανωτής εκθέσεων, με τζίρο 14,3 εκατ. ευρώ και μερικές δεκάδες εργαζομένων, αναδεικνύεται σε… τοτέμ του δημοσίου. Το πιθανότερο είναι η επιλογή του Υπερταμείου να βασίζεται σε υπολογισμούς για πιθανή δανειοδότηση της εταιρείας με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, ώστε να προχωρήσει το πρότζεκτ. Σε αυτή την περίπτωση τα πιθανόν 100 εκατ. ευρώ κεφαλαίων που θα δανειστεί η ΔΕΘ – Helexpo για να προχωρήσει το πρότζεκτ -εάν υποτεθεί ότι βρίσκεται τράπεζα να δώσει τα λεφτά, εκτός ίσως από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων που στην ουσία είναι ειδικού σκοπού και για ευνόητους λόγους αποδέχεται τις εγγυήσεις του ελληνικού δημοσίου- θα εγγραφούν στο δημόσιο χρέος, πρακτική που θυμίζει άλλες εποχές και γυρνάει το ρολόι 25 – 35 χρόνια πριν. Πολύ περισσότερο που μετά βεβαιότητος μπορεί να εκτιμήσει κανείς την αδυναμία μιας εταιρείας με συγκεκριμένο εύρος εργασιών κι επομένως δεδομένο κύκλο εργασιών και κερδοφορία, να εξυπηρετήσει τέτοιου μεγέθους δάνειο, η αποπληρωμή του οποίου θα καταλήξει μοιραία στο κράτος.
No comments:
Post a Comment