Monday, April 6, 2020

Η ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ  #81

TEACH ME TONIGHT
Οι Peggy, Babette, Cherie De Castro, οι μετέπειτα De Castro Sisters, μεγάλωσαν τραγουδώντας στην Κούβα. Από τις επτά επιτυχίες που είχαν από το 1954-59 η μεγαλύτερη ήταν το «Teach me tonight» (2/ 54), που έγραψαν οι Sammy Cahn – Gene de Paul. Το τραγούδι ξαναηχογράφησαν οι ίδιες πέντε χρόνια αργότερα, διασκευασμένο στον ρυθμό της εποχής, το cha cha, με μικρή απήχηση (75/ 59). Την σύνθεση έκαναν επιτυχία, επίσης, οι Jo Stafford (15/ 55), George Maharis (25/ 62), Αl Jarreau (70/ 82), ενώ ηχογράφησαν δεκάδες άλλοι καλλιτέχνες, όπως Tommy Sands, Erroll Garner, Brenda Lee, Laurindo Almeida, Paul Anka, Peggy Lee, Steve Lawrence, Sammy Davis Jr, Count Basie, Gloria Lynne, Billy Stewart, Stevie Wonder, Nat «King» Cole, Phoebe Snow, Patti Labelle, Cheryl Ladd, Al Jarreau, Frank Sinatra. Στην ηχογράφηση του 1954 τις De Castro Sisters συνοδεύει η ορχήστρα Skip Martin.

TEA FOR TWO (CHA CHA CHA)
Ήταν το 1925 όταν ο στιχουργός Irving Caesar αποκοιμήθηκε αργά το απόγευμα στο διαμέρισμά του. Ο συνθέτης Vincent Youmans τον ξύπνησε για να πάνε σ’ ένα πάρτι. Καθώς ντυνόταν, ο Youmans του λέει, «Μου ήρθε μια έμπνευση το πρωί», και κάθεται στο πιάνο να παίξει. Ενώ κτυπάει τα πλήκτρα τού ζητάει να γράψει στίχους, o Caesar τού υπενθυμίζει το πάρτι, αλλά ο συνθέτης επιμένει. Ο Caesar μπρος την επιμονή του συμφωνεί, «Θα γράψω πρόχειρους στίχους και θα φτιάξω κανονικούς το πρωί». Σε πέντε λεπτά οι στίχοι ήταν έτοιμοι και μολονότι υποτίθεται ότι ήταν πρόχειροι δεν άλλαξαν ποτέ. Σ’ αυτή την προχειρότητα εντάσσεται το γεγονός ότι αν και το τραγούδι λέγεται «Tea for two» (τσάι για δύο) η αναφορά στο τσάι –στην φωνητική εκτέλεση της μελωδίας– είναι μόνο στην αρχή. Οι υπόλοιποι στίχοι αφιερώνονται στην ευτυχία ενός ζευγαριού σε έναν απομονωμένο χώρο που είναι απαγορευμένος σ’ όλους τους επισκέπτες. Αυτή είναι η μικρή ιστορία του τραγουδιού που προστέθηκε μετά την πρεμιέρα του μιούζικαλ «No, no Nanette» δίπλα σε μία άλλη επιτυχία, το «Ι want to be happy». To 1925, από τις τρεις εκτελέσεις σε δίσκους η δημοφιλέστερη ήταν της Marion Harris. Από τότε γνώρισε εκατοντάδες εκτελέσεις, από τις οποίες μεγαλύτερη απήχηση είχε μια εξαιρετικη διασκευή της σύνθεσης, σε cha cha cha, από την ορχήστρα Tommy Dorsey, με διευθυντή τον Warren Covington (7/ 58). Ήδη ο Tommy Dorsey είχε πεθάνει τον Νοέμβριο του 1956. Αυτή η εκτέλεση του «Tea for two» πούλησε πάνω από ένα εκατομμύριο αντίτυπα. Ήταν, άλλωστε, η εποχή που το cha cha cha έκανε θραύση ως χορός σ’ όλο τον πλανήτη.

TEENAGER IN LOVE
Το 1959, ο Doc Pomus και ο Mort Shuman έγραψαν ένα τραγούδι με αρχικό τίτλο «Great to be young and in love». Όταν, όμως, τους είπαν ότι το θέλουν για τον Dion άλλαξαν τους στίχους, τους προσάρμοσαν στο στιλ του ερμηνευτή και συμφώνησαν ότι ήταν «μαρτύριο να είσαι νέος και ερωτευμένος» (It was torture to be young and in love). O Dion είχε 33 επιτυχίες από το 1960-89 και πριν άλλες 9 ως Dion and the Belmonts. Μεγαλύτερες επιτυχίες του: «Runaround Sue», «Ruby baby», «The wanderer». Οι Belmonts πήραν το όνομά τους από την Belmont Avenue του Bronx. To «A teenager in love» από τον Dion and the Belmonts ήταν η πρώτη μεγάλη επιτυχία του συγκροτήματος (5/ 59).

TEEN BEAT
Ο Sandy Nelson ανήκει στη γενιά των ντράμερ που εμφανίστηκαν μετά τη γέννηση του rock ’n’ roll, από το 1955 και μετά. Γεννημένος το 1938, έπαιξε σε επιτυχίες όπως «Alley Oop», «To know him is to love him», «A thousand eyes», ενώ παράλληλα ηχογραφούσε μόνος του. Έχασε τμήμα από το δεξιό πόδι του, σε ατύχημα τρέχοντας με τη μοτοσικλέτα του, το 1963. Έναν χρόνο αργότερα, ξεπέρασε το σοκ και ξαναγύρισε στην ενεργό δράση. Από το 1959-64 είχε εννέα επιτυχίες. Η μεγαλύτερη ήταν το «Teen Beat» (4/ 59) που συνέθεσε ο ίδιος μαζί με τον Arthur Egnoian. O ντράμερ, που αποκαλούσαν «η rock ’n’ roll πλευρά του Gene Krupa», παίζει επίσης πιάνο, μπάσο και κιθάρα. Η άλλη μεγάλη επιτυχία του ήταν το «Let there be drums» (7/ 61), που ξανακυκλοφόρησε σε ζωντανή ηχογράφηση το 1965. Έναν χρόνο πριν, είχε κάνει το ίδιο με το «Teen beat ’65» (44/ 64).

ΤELL IT LIKE IT IS
Ο Aaron Neville (όπως και ο Lee Dorsey) γεννήθηκε στη Νέα Ορλεάνη. Ήταν μέλος του οικογενειακού συγκροτήματος rhythm ’n’ blues, The Neville Brothers. Έκανε το ντεμπούτο του στο τραγούδι όταν ήταν πέντε χρονών και την πρώτη του επαγγελματική εμφάνιση στα 13. Το χρυσό τραγούδι του «Tell it like it is» του 1967 έγινε ο ύμνος της ανερχόμενης κίνησης Black Power. Το 1986, ο Aaron Neville πήρε μέρος στην περιοδεία της Διεθνούς Αμνηστείας δίπλα στους Sting, Peter Gabriel, Joan Baez κ. ά. Το 1989 τραγούδησε ντουέτο με τη Linda Ronstadt «Don’t know much». Οι Neville Brothers, στις δεκαετίες ’60 και ’70, ήταν ο πυρήνας της ορχήστρας στο στούντιο του Alaint Toussaint.

TELL ME YOU’RE MINE
Το ιταλικό τραγούδι του 1939 «Per un bacio d’amor» που έγραψαν ο U. Bertini (Ronald Fredianelli) και ο D. Vasin (Nino Ravasini), με αγγλικούς στίχους του Ronnie Vincent έγινε «Tell me you’re mine» το 1953, όταν το ηχογράφησαν οι Gaylords (2/ 53 χρυσός δίσκος). Ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία από τις 12 που είχε το συγκρότημα μεταξύ του 1952 και του 1976. Το ιταλοαμερικάνικο τρίο σχηματίστηκε όταν ήταν όλοι τους φοιτητές στο πανεπιστήμιο του Ντιτρόιτ. Το ρεπερτόριό τους περιλαμβάνει και άλλες διασκευές –στην αγγλική– ιταλικών τραγουδιών. Στο «Tell me you’re mine» από ένα σημείο και μετά εκτελούν τη σύνθεση και στα ιταλικά. Ίσως η πιο γνωστή ηχογράφηση της ιταλικής έκδοσης είναι από τον Tony Dallara (1959).

TEMPΤATION
Ο συνθέτης Nacio Herb Brown και ο στιχουργός Arthur Freed, που αργότερα έγινε κινηματογραφικός παραγωγός, έγραψαν το 1933 για την ταινία «Going Hollywood» την κλασική δημιουργία τους «Temptation». Πρωταγωνιστές: Bing Crosby, Marion Davies. Τη σύνθεση ηχογράφησαν δεκάδες καλλιτέχνες όπως ο Mario Lanza και ο Perry Como, o Artie Shaw και ο Roger Williams. Το 1947, υπήρξε και παρωδία με τον Red Ingle και την Jo Stafford που σκαρφάλωσε στο Νο 1, ενώ το 1961 εντυπωσιακά την διασκεύασαν οι Everly Brothers. Πρώτος διδάξας, όμως, είναι ο Bing Crosby που την ερμηνεύει στο «Going Hollywood».

TEN CENTS A DANCE
Για το μιούζικαλ του 1930 «Simple Simon» o Lorenz Hart και ο Richard Rodgers έγραψαν ένα τραγούδι που έγινε κλασικό, όταν το απέδωσε στο έργο αυτό, με συγκλονιστικό τρόπο, η περίφημη Ruth Etting, η οποία ήταν και η μόνη που το έκανε επιτυχία σε δίσκο. Ήταν τόση η απήχηση του κομματιού, ώστε το 1931 γυρίστηκε και ταινία με τίτλο «Ten cents a dance», όπου πρωταγωνιστεί η Barbara Stanwyck. Το 1955, γυρίστηκε η κινηματογραφική βιογραφία της Etting, την οποία ενσάρκωσε η Doris Day, που ερμηνεύει το «Ten cents a dime», με δραματική ένταση και πάθος. Το 1989, μας το θυμίζει η Michelle Pfeiffer στο «The fabulous Baker Boys».

TENDERLY
Όταν το 1946 ο Jack Lawrence και ο Walter Gross συνέθεσαν τη μελωδία τους «Tenderly», πρώτος την παρουσίασε ο τενόρος-πιανίστας Clark Dennis. Σε δίσκο, όμως, έγινε για πρώτη φορά επιτυχία το 1947 με τη Sarah Vaughan. Η δημοφιλέστερη έκδοση ήρθε πέντε χρόνια αργότερα, με τη Rosemary Clooney, που τη συνόδευε η ορχήστρα Percy Faith. Το 1953, σε ένα δημοψήφισμα του περιοδικού «Billboard» ψηφίστηκε ως το Νο 2 τραγούδι όλων των εποχών από τους ντισκ τζόκεϊ. Το «Tenderly» ακούγεται στην ταινία του 1953 «Torch song»,που ερμηνευει η Joan Crawford, ντουμπλαρισμένη από την India Adams. H Cloοney, πριν ηχογραφήσει το «Tenderly», έβγαλε επιτυχίες όπως το «Come on-a my house» κι αμέσως μετά «Half as much» (1952), «Botch-a-me» (1952), «Hey there» (1954), «This ole house» (1954), «Mambo Italiano» (1954).

TEQUILA
Ο σαξοφωνίστας Danny Carlos Flores πήρε το μεσαίο όνομα του πατέρα του, Del Rio, και χάρισε στον εαυτό του το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Chuck Rio. Μ’ αυτό υπογράφει μία από τις μεγαλύτερες οργανικές επιτυχίες της δεκαετίας του ’50, το περίφημο «Tequila». O Flores το έγραψε σε μία επίσκεψή του στην πόλη Tijuana. Αυτός είναι που φωνάζει στο κομμάτι «Tequila». Εκτελεστές είναι, βέβαια, οι Champs που πήραν το όνομά τους από το άλογο του Gene Autry, Champion. O Autry, ο τραγουδιστής-ηθοποιός που έπαιζε σε γουέστερν είχε τη φωνογραφική εταιρία Challenge για την οποία ηχογράφησαν το «Tequila» οι Champs. Οκτώ μήνες μετά την ηχογράφηση του «Tequila» μπήκαν στο γκρουπ οι Jimmy Seals – Dash Crofts και το 1960 ο Glenn Campbell. Οι Champs ήταν το πρώτο οργανικό γκρουπ που πήγε στο Νο 1 με τον πρώτο του δίσκο –και μάλιστα σε τρεις εβδομάδες.
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΚΟΓΚΑΛΙΔΗΣ

No comments:

Post a Comment